Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pang58
#1276077
Hej.
Jag har beställt 2 nya dubbdäck inför säsongen, hade 4 mm på de som kasseras. De ”gamla” som jag behåller är på 7 mm. Däckverkstaden mätte de nya till 11 mm, en skillnad på 4 mm mellan fram och bak. Fick nu reda på att Volvo rekommenderar en maxskillnad på 4x4 på 3mm. Hur stor är risken att skada AWD med 4 mm skillnad? Att kassera däck med 7mm känns ju lite slösaktigt.
Vet att de bästa däcken ska sitta bak, men det är ju en stor tung bil... om jag sätter de nya fram så lär de ju slitas ner någon milimeter under vintern...?
Gäller en XC70 MY 2008.
#1276099
Vad har du fått 3mm ifrån? De nya fram så sliter de ikapp sig så att säga.
#1276101
3 mm är Volvos rekommendation enligt däckverkstaden...
#1276102
Bästa däcken bak är korrekt i teorin men allra bäst är att undvika skillnad överhuvudtaget och växla axel varje år så man håller mönsterdjupet +/- nån millimeter mellan axlarna för att ha neutrala egenskaper och lika typ av däck runt om. Och då byta alla 4 samtidigt.

I ditt fall med lite mer diff och dessutom två däck färskare så borde de nog egentligen sitta bak för att minimera risk för sladd, dock precis som du säger så kommer ju då mönsterskillnaden bara bli ännu större. Svår nöt att knäcka.

Själv hade jag nog köpt 2 nya däck till, Börja på ny kula liksom. De två andra däcken har nog ett litet andrahandsvärde om de är märkesdäck och inte allt för gamla :)
#1276106
Jag skiftar alltid mina däck fram/bak varje säsong och då slits de jämt så skillnaden mellan bra/dåliga däck är försummbar. Skulle nog i detta fall köpt 4st nya och skippa använda de gamla däcken.
#1276134
Jag funderade också en hel del på det där då detta är min första bil med någon slags AWD. Det var en lång diskussion i en annan tråd där jag själv tog mig friheten att klippa/klistra lite i ett test som Råd & Rön gjorde om hur stor skillnad antisladd/spinn gjorde kontra mönsterdjup viewtopic.php?p=1204309#p1204309.

Kontentan av det hela var att det är skillnaden mellan bak/fram man vill undvika och att det med antispinn/sladd inte nödvändigtvis innebär att det är bäst att de bästa däcken skall vara bak vid mindre skillnader. Jag övertygade iallafall mig själv och kommer hädanefter göra som dannesk ovan och lägga de bättre däcken fram vid byte.

Sedan kommer det ju ett läge där skillnaden kanske är för stor, både maskinellt och säkerhetsmässigt - men var den ligger har jag ingen aning om. Personligen kanske jag inte skulle vilja att det skiljer mer än max 2-3 mm, och mindre än så när man går ner mot 4-6 mm kvar totalt på däcken.
av III
#1276158
Rådet med bästa däcken bak är ett mycket bra råd. Vid tester lyckas inte ens rutinerade biltestare på biltidningar lösa undanmanövrar med bästa däcken fram. Än mindre vi vanliga förare. Jag har fått förmånen att testa. Omöjligt på halkkörning. Då man ändå vet att det blir svårt. I ts fall är det stor skillnad, absolut bästa däcken bak. Sen om bilen inte mår bra så köp fyra nya.
Jag har alltid bästa däcken bak, när två behöver bytas får de som inte behöver bytas agera framdäck. Oftast byter jag alla fyra oavsett. Även på sommardäcken.
#1276176
Min fråga var ju egentligen om AWD skulle ta skada av 4 mm skillnad i mönsterdjup mellan framaxel och bakaxel..,
Vart de bästa däcken rekommenderas sitta vet jag redan.
#1276187
Problemet med olika slitna däck kontra AWD var värre förr. Med viskokopplingen var det rent förödande. Den brann upp om det skiljde avsevärt på däcken.
Redan med generation I och II av Haldex, där pumpningen skedde rent mekaniskt, baserat på hastighetsskillnader mellan fram- och bakaxel, fanns det en elmanövrerad ventil som styrenheten kunde öppna och släppa förbi oljan med, så det inte blev något tryck av den. Då blev det inte mer drivning än restmomenten ändå.
Från Haldex version IV är pumpningen enbart elektrisk, och sätter inte igång förrän bilen slirar (när man kör). Bilen gör en mätning av skillnaden när du börjar rulla, så att den vet vad som gäller när det inte slirar.
Det som kvarstår är restmomentet. Även när oljetrycket är noll i lamellpaketet ligger lamellerna nära varandra i oljebadet. Det är därför man säger att bilarna driver 5% bak hela tiden. Det är alltså inget som man försöker göra, utan det bara blir så, av rent mekaniska skäl. Är det då så att det är en större skillnad i hastighet mellan fram- och bakaxel, på grund av olika däckdiametrar, så blir kopplingen förstås varmare.

Därför är det säkert bra om du inte har mer än 3 mm skillnad, men det är inte så att kopplingen kommer att rasa med en skräll bara för att du lägger på dem. Så har du en skillnad på 4 mm, och lägger de bästa fram, lär du inte märka något, och rätt vad det är har du kommit ner under deras rekommenderade gräns automatiskt.
#1276202
Tack apersson850 för ditt svar. Då tror jag att jag vet hur jag ska göra. :-)
Vi som beställt nya XC60

Snygg! Bra färgkombo med Dark.

Vi som beställt nya V60

8,99 och går snart ner. De har rörlig[…]

Motorn lär hålla längre än […]

Bruten fjäder framvagn

Hade bett om att få det skriftligt och kasta[…]