Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1429503
Ja, i mitt fall köpte jag ny brännare och bytte själv. Kanske hade 400 h burning time vid det tillfället. Undrar om Webastoverkstaden skulle ha nollat burning time-räknaren om de hade bytt den?

Ringde Webastocenter i Stockholm och frågade men de hade inte hört talas om någon 800 h-räknare...
#1429521
Har också stött på det nu. Är ju helt otroligt om det inte går att återställa enkelt? Kan det vara så att det går att återställa i nyare vida än 2014D? Eller måste man använda sig av webastos program? Hittade inget i vdash heller.
#1429524
Har också funderat på om det ser annorlunda ut i nyare Vida.

@Cox: Det är första gången jag hör det. I vilken Volvomjukvara skulle det i så fall sitta? Inget jag sett hittills tyder på det?
av dangu123
#1429698
Det går att komma åt kontaktstycket med gula W-buskabeln utan att plocka av vindrutetorkarna om man lyfter plastlocket lite försiktigt.
DSC_1377.JPG
DSC_1377.JPG (265.27 KiB) Visad 4115 gånger
Genom att skarva gula kabeln innan kontaktstycket och borra hål i gummidamasken kommer den igenom torpedväggen.
DSC_1382.JPG
DSC_1382.JPG (357.79 KiB) Visad 4115 gånger
Den går sedan ganska smidigt att komma åt bakom handskfacket.
DSC_1379.JPG
DSC_1379.JPG (267.08 KiB) Visad 4115 gånger
av dangu123
#1429699
En annan tanke: Hur ser CAN-meddelandena ut till Webaston? Är det så att CAN bara är en transport för W-bus? I så fall går det ju lika bra att göra allt det här via CAN istället.
#1432284
Sådär, nu fungerar min värmare igen.

Sammanfattning
Det går alldeles utmärkt att komma åt värmaren med Webastos program (Thermo Test 2.16.1) på min Volvo V70 2.4D -10, efter att den gula diagnoskabeln dragits in i kupén enligt ovanstående inlägg. Det som behövde göras på min värmare var att skriva 0 till två byte, på adress 0x05F8 och 0x05F9 i EEPROM (OBS! Gör detta på egen risk! Det finns flera trådar på nätet där saker går fel och värmaren bland annat slutar fungera på grund av checksummefel i minnet).


Undersökning
Thermo Test startas efter att lämplig diagnosplugg inhandlats och anslutits (K-lina är samma sak som W-bus. Finns diverse val av adaptrar på nätet). I Thermo Test kan man kolla felkoder. Denna var lagrad i min:
Webasto2.png
Webasto2.png (15.99 KiB) Visad 4040 gånger
Sökningar på nätet bekräftar att fel 0x22 (22h) inte syns i exempelvis Vida utan bara med Webastos verktyg. [1] nämner Landrover och Volvo. Även i [2] diskuteras 0x22-fel. "[...]are you seriously saying that all FBHs stop working at 800 hours and need the EEPROM hacking to start working again? There must be thousands of cars with that many operating hours on the FBH - did they all stop working?" "Yep. And the users either doesn't know the heater is not working anymore - because it's easy to miss it, either they go to a specialized workshop which either change the heater altogether or, if evil, rewrite the eeprom and then say they've changed an expensive part and the user pays the bill... [...]"

Som sagt verkar det finnas pengar att tjäna här. En ryss (se [3]) säljer ett verktyg för att manipulera EEPROM.

Har nog nästan bara hittat en enda sida som specifikt pratar om 0x22-fel på Volvo, se [4].

Minns inte om jag länkat till den förut men i [5] finns ännu en rysk sida som pratar om 0x22-fel.

Hur som helst, det som verkar hända internt i mjukvaran är att när "Working hours"-räknaren (heter "burning time" i Vida) nått 800 h ställer någonting om gränsvärdet för referensresistansen till glödstiftet, så att 0x22-felet faller ut och tvingar kunden till verkstad. Av någon anledning är denna specifika felkod dold för Vida.

Någonstans i nedanstående länkar, minns inte var, står att adress 0x05F8 och 0x05F9 innehåller timräknaren för Landrovers Webasto. Jag läste ut dessa adresser i min och de verkar alltså även stämma för Volvos Webasto TT-V. Så här såg mina räknare ut innan jag började peta i EEPROM:
Webasto5.png
Webasto5.png (16.35 KiB) Visad 4040 gånger
Så här ser ett utsnitt ur EEPROM-dumpen ut kring adress 0x05F8 (formatet är [adress] [värde hex] [värde dec]):
Kod: Markera allt
05F4	24	36
05F5	12	18
05F6	1A	26
05F7	3B	59
05F8	20	32
05F9	03	3
05FA	39	57
05FB	2C	44
05FC	03	3
05FD	14	20
05FE	46	70
Det verkar stämma! Verkar alltså vara lika som för Landrover-värmare. Så här verkar räknarna vara lagrade:
Kod: Markera allt
05F4	24	36
05F5	12	18
05F6	1A	26
05F7	3B	59  59 minuter alltså
05F8	20	32 (32 används här nedanför)
05F9	03	3   3*256+32 = 768 + 32 = 800 h!
05FA	39	57  På kul ser vi att här står 57 minuter
05FB	2C	44 (44 används här nedanför)
05FC	03	3  ... och 3*256+44 = 812 h. 812 h och 57 minuter alltså. Verkar vara "Working duration PH" på dessa adresser.
05FD	14	20 Vilket data som står här lämnas som uppgift åt läsaren.
05FE	46	70
För att skriva i EEPROM måste man vara försiktig med hur man trycker, tydligen. Det verkar vara något att programmet vill skriva ner checksumma automatiskt vilket kan skriva sönder minnet. Tryck alltså alltid på "without check sum" och aldrig på OK i följande ruta:
Webasto1.png
Webasto1.png (12.66 KiB) Visad 4040 gånger
Det verkar även vara lite si och så med hur programmet betecknar adressfälten. Det jag kom fram till var att adressen skrivs i "Start"-rutan som hex, men i "End"-rutan som decimalt! Jag blev alltså tvungen att skriva 5F8 i Start och typ 1530 (decimalt för 0x5FA) i End för att den skulle läsa ut rätt minnesarea. Ett tips är att använda "To editor" eller vad alternativet nu heter. Då får man fram en editor med just de minnesceller man valt. Dessa kan sedan enkelt editeras och skrivs ner till EEPROM när knappen "Write"-trycks. Jag har inga screenshots just nu på det här tyvärr. Återigen, var försiktig så inte data skrivs till fel adresser.

Så, det jag gjorde var helt enkelt att nolla timmarna men på kul behöll jag minuterna och vips såg det sedan ut så här i räknarvyn:
Webasto4.png
Webasto4.png (16.37 KiB) Visad 4040 gånger
Efter detta raderade jag alla felkoder med Webasto-verktyget och sedan dess har värmaren fungerat!

Övrigt
I Webastoverktyget hade jag först stora problem att läsa ut minnet. "Timeout..." stod det bara och sedan verkade W-bus låsa sig helt. Jag var tvungen att gå in i Vida, välja "Advanced" under "Software" och trycka "Send prog" till CPM, sedan trycka "Send reset". Då resettade den sig och W-bus fungerade igen. Det visade sig att det gick att stänga av alternativet "Use W-bus block mode" i någon meny i Thermo Test. Då går EEPROM-utläsningen fruktansvärt långsamt men den fungerar.

Vid närmare eftertanke tror jag dock att ovanstående "Timeout..."-fel i block mode beror på att jag hade för klen 12V-matning till K-lineadaptern.

En sökning i EEPROM-dumpen visar att på adress 0x03CD-0x03CE finns värdet 0x0320 = 800. Kan det vara så att det är det valda "Self destruct at 800 hours"-värdet? Om man ändrar det till 1000, kommer 0x22-felkoden vid 1000 h istället då?

Frågor
Fråga 1: Vad sjutton är det här för något? Är det en miss? Har någon ingenjör råkat skriva 800 h i mjukvaran och ingen har testat ordentligt, och nu 10 år senare dyker mängder med bilar upp med detta fel?

Fråga 2: Vad händer om jag skulle lämna in bilen till Volvo? Vida verkar ju inte kunna visa detta? Finns det någon instruktion hos Volvoverkstäder som säger "Om algoritmfel uppträder i Webastovärmaren utan någon övrig felkod, byt värmare"?

Referenser
[1]: Rysk sida om 22h-fel: https://weba-sto.ru/w-repair-landrover-freelander-2-800
[2]: Forum om 22h-fel: https://www.disco3.co.uk/forum/topic187006.html
[3]: Ryskt verktyg som man kan betala för: https://iprogplus.com/skladchiny/skladc ... line-r146/
[4]: Rysk sida om 22h-fel på Volvo: https://webastomsk.ru/portfolio/volvo/xc70/
[5]: Mer rysk info om 22h-fel: https://www.drive2.ru/b/488036653881884816
Användarvisningsbild
av pb81
#1432320
Intressant! Hade ju varit kul om rätt man på Volvo tagit del av denna information eller om det uppmärksammas på något sätt av en större skala.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1439214
Har nu provat återställa för första gången, och det är definitivt på sin plats med ett stort tack för att du visade vilka adresser som skulle ändras.
Ska sägas att det är nog överkurs för många, man borde ha lite förståelse för vad man gör innan man börjar.

Personen!!!! som la in en gräns lite godtyckligt på 800 timmar. Den skulle man bra gärna vilja byta några ord med.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]