Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1567005
kievY skrev:@Micce1980, Brinntiden som ska vara 800 h förstår jag det som, så du har en del timmar kvar ;-)
Det är alltså 183h den är på idag? (Jag är kass på vida ;-) )
#1567007
@kievY, Topp, då kan jag bränna vidare utan att tänka på det så länge jag äger kärran, tack ;-)
av skarj
#1567033
tek skrev: ons 10 jan 2024, 12:11
skarj skrev: tis 09 jan 2024, 17:18 Om filmen faktiskt skulle visa något med funktionen hade det väl varit på sin plats att visa att den inte fungerar innan "nollningen" samt visa att den fungerar efter. Det enda man kan dra som slutsats är att man kan ändra utlästa driftstimmar, om det löser något vet man fortfarande inte...
Kan intyga att det faktiskt löser problemet med att brännaren stannar efter 800h. Gjorde det själv som det beskrivs i filmen och min hoppade igång direkt.
Kanon för dig, men tyvärr ordet inget entydigt bevis, då det finns flera som säger att man inte gjort något åt denna "räknare", trots det fungerar dieselvärmaren.

Att blanda in någon månlandning är rent trams, till den som gjorde det...känns som flera borde vara lite kritiska till allt som sägs, vad någon påstår är inget bevis, det innebär heller inte det omvända förstås, att det per automatik är falskt. Men att bara acceptera det som sant utan bevis är tyvärr dumt. Sedan är ju ett forum till för att hjälpa/utbilda, så det är upp till alla att testa och kanske hitta en lösning, men att göra en film och bara visa en del är enligt mig missvisande.

Visst kan det hjälpa specifika bilar (kanske en eller flera batcher), men jag tror att det är vanligare med andra bakomliggande orsaker till att värmaren inte fungerar än att det är en räknare som är begränsare, bara att "ladda om programmet" kanske är lösningen i dessa fall, då bör man först göra en "programmering" med samma värden som man hade, startade den? Sedan byta till värdena i filmen, startar det då och endast då? Vill man bevisa något får man göra hela läxan...innan man påstår vad den faktiska lösningen är/var.
#1567091
Tjena tjena.
Jag vill flika in en sak bara. Det här felet är vad som har konstaterat drabbar bara de tidigare brännarna av modell 5, runt 2008 sent 2009(kanske till och med början av 2010, men är osäker jag sett något fel där). Detta fel finns inte i VEVO brännarna alls, i synnerhet inte i S60/V60/XC60. Så frågan är om det gör med skada än nytta att bara ändra för sakens skull trots att det inte är något fel på brännaren i fråga.
Användarvisningsbild
av tek
#1567106
skarj skrev: tor 11 jan 2024, 18:45
tek skrev: ons 10 jan 2024, 12:11
skarj skrev: tis 09 jan 2024, 17:18 Om filmen faktiskt skulle visa något med funktionen hade det väl varit på sin plats att visa att den inte fungerar innan "nollningen" samt visa att den fungerar efter. Det enda man kan dra som slutsats är att man kan ändra utlästa driftstimmar, om det löser något vet man fortfarande inte...
Kan intyga att det faktiskt löser problemet med att brännaren stannar efter 800h. Gjorde det själv som det beskrivs i filmen och min hoppade igång direkt.
Kanon för dig, men tyvärr ordet inget entydigt bevis, då det finns flera som säger att man inte gjort något åt denna "räknare", trots det fungerar dieselvärmaren.

Att blanda in någon månlandning är rent trams, till den som gjorde det...känns som flera borde vara lite kritiska till allt som sägs, vad någon påstår är inget bevis, det innebär heller inte det omvända förstås, att det per automatik är falskt. Men att bara acceptera det som sant utan bevis är tyvärr dumt. Sedan är ju ett forum till för att hjälpa/utbilda, så det är upp till alla att testa och kanske hitta en lösning, men att göra en film och bara visa en del är enligt mig missvisande.

Visst kan det hjälpa specifika bilar (kanske en eller flera batcher), men jag tror att det är vanligare med andra bakomliggande orsaker till att värmaren inte fungerar än att det är en räknare som är begränsare, bara att "ladda om programmet" kanske är lösningen i dessa fall, då bör man först göra en "programmering" med samma värden som man hade, startade den? Sedan byta till värdena i filmen, startar det då och endast då? Vill man bevisa något får man göra hela läxan...innan man påstår vad den faktiska lösningen är/var.
Självklar kan det vara andra orsaker till att brännaren slutar fungera men det är ju detta felet vi diskuter i denna tråden. Vi diskuterar ju inte heller hur vanligt det är och givetvis gäller det inte alla webasto brännare från alla årtal. "Goes without saying" som min dotter skulle säga. Så jag förstår inte varför du behöver ifrågasätta något här. Tyvärr tror jag nog det gäller alla brännare av just denna modellen från denna tiden. Tror också tyvärr att många av felen går under radarn då volvo inte verkar vilja låtsas om det utan dom byter bara kretskortet vad jag förstår och löser det på det sättet vilket låter onödigt dyrt . Har man prylar och ver hur man gör eller kan få hjälp och har en brinntid på 800h prick skulle jag definitivt testa detta först då det är en enkel åtgärd. För vad är oddsen att brännaren stannar på prick 800h? ;-)
Användarvisningsbild
av Fraden
#1567249
skarj skrev:
tek skrev: ons 10 jan 2024, 12:11
skarj skrev: tis 09 jan 2024, 17:18 Om filmen faktiskt skulle visa något med funktionen hade det väl varit på sin plats att visa att den inte fungerar innan "nollningen" samt visa att den fungerar efter. Det enda man kan dra som slutsats är att man kan ändra utlästa driftstimmar, om det löser något vet man fortfarande inte...
Kan intyga att det faktiskt löser problemet med att brännaren stannar efter 800h. Gjorde det själv som det beskrivs i filmen och min hoppade igång direkt.
Kanon för dig, men tyvärr ordet inget entydigt bevis, då det finns flera som säger att man inte gjort något åt denna "räknare", trots det fungerar dieselvärmaren.

Att blanda in någon månlandning är rent trams, till den som gjorde det...känns som flera borde vara lite kritiska till allt som sägs, vad någon påstår är inget bevis, det innebär heller inte det omvända förstås, att det per automatik är falskt. Men att bara acceptera det som sant utan bevis är tyvärr dumt. Sedan är ju ett forum till för att hjälpa/utbilda, så det är upp till alla att testa och kanske hitta en lösning, men att göra en film och bara visa en del är enligt mig missvisande.

Visst kan det hjälpa specifika bilar (kanske en eller flera batcher), men jag tror att det är vanligare med andra bakomliggande orsaker till att värmaren inte fungerar än att det är en räknare som är begränsare, bara att "ladda om programmet" kanske är lösningen i dessa fall, då bör man först göra en "programmering" med samma värden som man hade, startade den? Sedan byta till värdena i filmen, startar det då och endast då? Vill man bevisa något får man göra hela läxan...innan man påstår vad den faktiska lösningen är/var.
Jag är en utav dom som blev drabbad när min värmare slutade att fungera vid 800 timmar.
Jag skaffade även en annan brännare och flyttade över styrningen från den gamla då jag ville släppa en resa in till Volvo för programmering.
Dock fungerade det inte ändå.

Hittade den här tråden och beställde kabel och nollade timmarna.

Och den fungerade.

Kan tilläggas att jag kollade och nollställde felkoderna i vida innan vid ett flertal gånger utan något positivt resultat.
#1567273
Roivas skrev: lör 30 dec 2023, 10:45 Hoppar in med ett inlägg

Har uppnått 800h jag med
Fick hjälp av en bekant att nolla timmarna, vi satte en strömtjuv på gula kabeln osv osv, men väl inne i webastprogramet fick vi upp "timeout" hela tiden. Vi kollade så strömtjuven hade kontakt med "gula" kabeln, batteriladdare var i kopplad osv. Men efter 2h fick vi ge oss då programet sa timeout hela tiden

Vad kan felet vara?
Kom du vidare? Detta är exakt det problemet jag har. Har ominstallerat en dator helt fräsch med win 10 och installerat filerna som låg med på kortet. Datorn hittar kabeln, men jag kommer inte längre, den vill inte koppla upp, får också time out hela tiden. Vida hittar och pratar med värmaren, så att den har ström. Rätt frustrerande.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1567275
Främsta tipset är att köra typ windows 7. Win 10 (och definitivt 11) är inte lämpligt för nåt annat än ordbehandling utan omfattande arbete och tweakande. Jag hade också problem med timeout, men det kom lite stötvis.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14
växellådsbalk

https://fordonsdelen.se/sv/volvo-200/vaxelladakar[…]

Då moderna bilar är så pass dyra […]

Blockade Egr:n på min S80 07 för 1&arin[…]

AWD kaputt V60 -13?

Tack! Då gör jag nåt kul istä[…]