Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roivas
#1567444
Kastar in ett nytt inlägg

Försökt nu 2 gånger med en bekant att nolla timmarna, men för bara upp time out hela tiden. Den läser av ett tag, sen time out.

Någon annan som råkat ut för detta ? Vill ge det en chans till med att försöka nolla, sen blir det att köpa en ny enhet istället
Användarvisningsbild
av tek
#1567605
För att nolla webasto med deras programvara behövs inte win7 utan win10 (och säkert win11) går bra. Man måste installera drivrutiner till kabeln man har (rätt chip) och sen ställa ner hastigheten på com porten. Det tror jag löser timeout problemet.
Finns info om det https://www.disco3.co.uk/wiki/Webasto_Thermo_Test_Setup beroende på vilken kabel man har (min är ch340)
För mig räckte det att nolla felkoden i brännaren med webasto programmet, behövdes alltså inte göras i vida för mig.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1567622
tek, menar du att du hade 800 timmar och nollade en felkod via webastoinerfacet och sedan tuffade den vidare 800+ timmar ?
Användarvisningsbild
av tek
#1567698
Ja. Det är det man gör. Med vida kan du inte nolla den räknaren, inte vad jag känner till iallafall. Man nollar räknaren så den inte står på 800 och detta går att se i vida. Man kan alltså se värdet i vida men inte nolla det. Felkoden kan man däremot ta bort i vida men jag gjorde det i webatso verktyget och brännaren började fungera efter det och service meddelandet i bilen var borta och när jag tittade i vida så var felkoden borta där med.
av Roivas
#1567699
Tek: rätta mig om jag har fel nu, så det går att ta bort en felkod för att få värmaren att rulla vidare efter 800h , istället för att ändra om "värdena" så att det blir 0 brinntimmar. Eller är jag helt ute och cyklar?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1567705
tek skrev:Ja. Det är det man gör. Med vida kan du inte nolla den räknaren, inte vad jag känner till iallafall. Man nollar räknaren så den inte står på 800 och detta går att se i vida. Man kan alltså se värdet i vida men inte nolla det. Felkoden kan man däremot ta bort i vida men jag gjorde det i webatso verktyget och brännaren började fungera efter det och service meddelandet i bilen var borta och när jag tittade i vida så var felkoden borta där med.
Men då backade du räknaren OCKSÅ, inte bara nollade felkoden i webastgränssnittet?
Användarvisningsbild
av tek
#1567710
Ja, man backar räknare också. Felet beror i grunden på att räknaren står på 800 och då blir det något kajko i programvaran i brännaren som jag tolkat det. (undrar vad som händer om man ökar det? :-/ )
Användarvisningsbild
av tek
#1567711
Roivas skrev:Tek: rätta mig om jag har fel nu, så det går att ta bort en felkod för att få värmaren att rulla vidare efter 800h , istället för att ändra om "värdena" så att det blir 0 brinntimmar. Eller är jag helt ute och cyklar?
Du måste nolla räknaren (ändra värdet). Det jag menade var att jag också kunde nolla felkoden mha webasto programmet och behövde inte göra det mha vida. Så var det för mig i alla fall.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]