Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erikzon
#1275725
Nu när hösten kommit så märkte jag att dieselvärmaren inte fungerar.
Fläkt, diesel och vattenpump går att köra via Vida men den går inte starta.

Enda felkoden som kommer är CPM-B1D3468.

Hittat massor med trådar men ingen verkar ha någon direkt lösning. Har ni någon idé på vad det kan vara? Mjukvaran kanske?
#1276456
Du måste sätta in en Volvo brännare även om det är vebasto som tillverkar den. Jag har en 2008 men fick tag i en från skroten från 2016. Bilen hade gått 600 mil. Nyare modell på värmaren men måste programmeras in på Volvo... En lika gammal värmare hade bara vart o byta rakt av men vart lika sliten som den som satt i..

Så kort o gott köp nyare modell på skroten men från en Volvo. Lår dom sen programmera in den i bilen sen lirardet fint
#1427449
Kan det vara så att Webasto TT-V (ThermoTop V) har en inbyggd gräns på 800h för burning time? Se mina utlästa värden här:
Webasto_TT-V.png
Webasto_TT-V.png (44.1 KiB) Visad 7794 gånger
Vida själv (2014D) säger att det måste finnas en felkod till i CPM förutom CPM-B1D3468 men precis som ts får jag aldrig upp någon mer felkod.

En sökning på google ger att det är fler som antyder att den där 800-timmarsgränsen finns. Se här tex: https://mhhauto.com/Thread-Webasto-Top- ... rs-counter

Och här: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=114436.0 (googleöversatt: "Jag skulle kontrollera bränntimräknaren och om den är 800 timmar full är det värt att återställa den. Orsakar mirakulösa interna funktionsfel och enhetsfel.")

Hur återställer jag burning time?
#1428976
Hej
Har samma fel, låste sig i helgen och service erfodras visades. Låste upp med vida sen startar den inte, förvärmer sen direkt avsvalning och inga felkoder. Min står också på 800timmar, lyckades du återställa den?
#1429113
Jag har beställt Webastodiagnos (ThermoTest) med K-lineadaper för att ansluta till W-busanslutningen. Det ska sitta en gul kabel till ett kontaktstycke under plastlocket kring vindrutetorkarna. Jag tänker försöka dra in kabeln (och kanske CAN när jag ändå håller på) in i kupén för enkel inkoppling framöver (känns ju tyvärr som att det kommer att behövas). W-busledningen används även till fjärrstartstillbehöret så jag kanske kan bygga nåt eget där med en arduino eller nåt sen.

Jag är lite bekymrad över att det finns en mjukvara som ska köpas när fjärrstartstillbehöret monteras. Ställer den om någonting i EEPROM i Webaston som påverkar W-bus eller i värsta fall helt gör den inaktiv om inte mjukvaran programmerats? Hur som helst märks det snart om ThermoTest får kontakt.

Min plan är att läsa ut EEPROM med ThermoTest. Det finns en rysk sida där EEPROM-datat behandlas i Excel (!) [1],[2] för att nolla räknarna. Sedan skrivs datat tillbaks igen och allt funkar, förhoppningsvis.

Referenser:
[1] Ryskt galet Exceleeprommeck: https://www.carhelp.info/forums/showthread.php?t=109070
[2] Mer rysshack: https://www.drive2.ru/b/488036653881884816/
av m2c
#1429272
Intressant tråd, berätta gärna hur det går. Man hör ju ofta om folk som fått byta brännarhus. Kan det vara någon slags säkerhetsspärr att de bedömer att det kan vara farligt för brand eller något att köra enheterna längre?

Vore nice att kunna låsa upp för att köra en säsong till isf, och kunna byta i lugn och ro på sommaren.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]