Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stemal
#1572463
Har en S80 bensinare (T4) från 2011 som säger "Parkeringsvärmare service erfodras" - är det samma värmare som på diesel-motorerna? Enligt Bilia, som kollat på den, är det någon vattenpump som strejkar. Någon som vet mer?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1572521
Om Bilia har felsökt den och konstaterat fel på brännarens vattenpump så har du mest troligt fel på bränarens vattenpumpen, men det kan ju vara fel på matning till den etc. också, men troligast är väl att pumpen gett upp, vilket inte är helt ovanligt.

Så vitt jag förstått det är i princip samma brännare för bensin, men med lite skillnader, t.ex. annat bränslemunstycke etc.
#1572561
Jo det är samma brännare, men med en annan brännkammarenhet.
Vattenpumpen sitter antingen inne i kallzonen eller bakom batteriet beroende på modell.
Samtidigt är det ju mycket enkelt för verkstaden att konstatera detta genom att ta bort kontakten på vattenpumpen. Normalt är det skit som sätter igen impellern och motorn stannar.
Men man måste göra en felkodsutläsning nu gissar vi bara.
av Stemal
#1572570
@MartinS, @Retrofitp3,

Tack för svar! För att förtydliga så var det vattenpumpen enligt Bilias felkodsutläsning. Är det dock vettigt att det ska kosta runt 10.000kr att fixa??
#1572924
MarcusJ skrev: sön 03 mar 2024, 13:43 Det vore väldigt tacksamt om någon i tråden kan sammanfatta exakt vad som behövs för att åtgärda felet och i steg för steg visa hur man gör.
"Det finns i tråden" och "det finns på Youtube" är väl sant, men risken att missuppfatta och göra fel är betydligt större när man måste pussla ihop information från mängder av inlägg.
Här är inlägget i tråden som sammanfattar hur du gör:
viewtopic.php?f=56&t=145421&start=10#p1432284
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]