Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1439241
Okej, ska försöka guida lite hur jag gjorde.
i stora drag är det bara att följa hur dangu123 skriver att det ska göras, men det går kanske att förtydliga lite.
Hoppar över att lägga in bilder, eftersom jag helt enkelt inte tog några printscreens eftersom det är sjukt osmidigt i win

Man får beställa en webastokabel (ett set med kablar egentligen) där också programmet medföljer. Ebayanvändaren diageu köpte jag av.
man behöver haka in sig på w-bus (gula kabeln i torkardiket som visas på bild längre upp i tråden). Använde en bättre typ av strömtjuv, drog ut en kabel i motorrummet provisoriskt.
Från webastokabeln kommer det tre klämmor: W-bus, batteriplus och jord.
Anslut till gula kabeln, batteri och jord.
Sätt på en batteriladdare om du har det, för sakens skull.

Starta sedan webasto engineering mode.
Upprätta kontakt.

Minnet sviker lite här, men jag tror jag läste ur enheten och sparade ner den til en fil, som jag sedan ändrade och körde in i värmaren.
Isåfall:
Dataset/Read dataset from device/Into file.
Sedan vidare till:
Dataset/Read dataset from file/Into editor.

Där hittar man bilden från ovan, med start och end etc
Skriv in 5F8 och 1530 i två första rutorna. Tryck without checksum (tryckte ok flera ggr av bara farten, och det gick bra då iaf...)

Ännu en ruta öppnar sig. Rulla längst ner, där hittar du 5F8 och 5F9. Ändra värdena som står i grönt till 0 (noll), jag kunde inte använda numeriska tangentbordet av nån anledning.
Minns inte hur det ser ut här, men det ska iaf sparas på nåt sätt, in i enheten/device.

Sedan kolla i Operating Data, där timmarna nu ska vara nere på 0 men minuterna är de samma som innan.

Med förbehåll för att jag råkat glömma något...

Hade också lite problem med att anslutningen gick förlorad, eller inte gick att upprätta. Löste sig med klassiska saker som omstart etc.
Tänk på att läsa instruktionen som medföljer programmet, det står hur man ska göra för att få igång engineering mode, drivrutiner etc.
Ha också i åtanke att värmaren inte nödvändigtvis fungerar efter det här, är bränslepumpen eller kylvätskepumpen kass så kommer den ändå inte starta. I mitt fall var värmaren nyrenoverad och gick igång kanonbra. Kolla även så den får luft som den ska, och att avgasröret är helt, den kan i princip varit död hur länge som helst.
Senast redigerad av 3 TommyP86, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1482809
800 timmar känns ganska lite. Vad har ni haft för miltal på bilarna när brännaren gått i taket?
#1483701
Kollade idag timmarna på värmaren i min XC70-08, körsträcka 298 000 km. 393 timmar på värmare. Då har jag i min ägo, 5 år / 100 000 km haft auto funktionen på värmaren avstängd.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1483969
800 timmar låter ju inte så mycket men det räcker tydligen ändå ganska länge.
av MrBoes
#1485820
Är detta på allvar? Min v70 - 09 brännare är uppe i 800h och har slutat fungera, får algoritmfel. Menar ni att antingen får man byta brännare för en hiskelig summa eller köra detta hack och hoppas det fungerar?

Volvoverkstsd kan inte göra något och man kan heller inte editera detta i VIDA?

Edit: ingen som bor i närheten av Gävleborg och kan tänkas hjälpa?
av m2c
#1485874
Hör med någon firma som håller på med chiptuning. Jag vet att den lokala trimmaren i Sundsvall kan gör detta, så kanske även någon i din närhet har kompetens för det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]