Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stigrolf
#1275650
Hej.
Jag har en motor som har ytterst dålig segdragningsförmåga.
En Volvo V70 2008 med 2.4d motor, manuell.
Tidigare så har man kunnat starta på 2:an lätt, nu får man varva lite för att dra iväg på 1:an!

Dock så märker jag att ungefär vid 2300rpm så börjar bilen att dra, som aldrig förr.
Jag frågade min lokala volvo verkstad och de trodde regenerering, turbo eller turboregler motor.
Eftersom den konstant slår till vid 2300rpm så verkar ju reglermotorn som det mest logiska svaret
på trasig del då den skall justera vingarna på turbon för maximal prestanda.
Tyvärr så funkar spjällmotorn aldelens förträffligt när den körs i VIDA.

Jag har kollat givare, Bytt virvelspjäll, spjällarm, rengjort alla kopplingar och slangar, kört spridartest både manuellt och via VIDA, bytt tryckgivaren i partikelfiltret, kollat igenom slangar, turbons glapp samt hur lätt den går
mm mm mm och jag hittar inga fel.

Ja just det, VIDA säger inte något om detta. Inte ens i live fönster.
Jag spelade in sekvensen när jag körde Live värde i VIDA och som det ser ut som att reglermotorn släpar jämfört med pedalgivare, insprutningstryck mm

Jag har försökt läsa mig igenom forumet men vet inte om jag använder rätt sökord.

Nu tar jag gärna emot svar av er om nån kommer på något.

Tack på förhand
/Ronny
#1275667
Jag fick byta min Turbo då reglermotorn gav upp. Hade tur då det skedde 30 mil innan maskinskadeförsäkringen tog slut. Har läst om en som köpte en turbo från skroten och skruvade loss motorn från den begagnade turbo. Monterade den på turbon som satt i bilen. Tog 20 minuter. Hittar inte länken. Det är en lösning. Om det är en nyare turbo så får man åka på Volvo o programmera in den i bilen. Killen som skrev det la resten av turbo på hyllan som reserv.. kan vara nått för dig. Han bytte reglermotorn uppifrån. Får se om jag hittar länken senare.

Lycka till. Tomas
#1275911
Tjena Tomas.
Jo jag har läst det inlägget (och 1000 andra).
Det är vad det lutar mot just nu! Fast samtidigt så kikar vi efter en bil från 2016, v70 classic så det känns som om det är onödigt att lägga ut pengar. Den bil man har får väl funka som soptippsbil.
Bilen funkar ju, Men det är ju det att JAG vet att det är fel, och jag blir lätt upprörd och kan inte släppa det. SÅ även om vi byter bil så kommer jag nog lika så åt H-vete laga denna gamla tröska.
Tack för info. All info är bra.
/Ronny
Användarvisningsbild
av LeifA
#1276005
Tompan60 skrev:Kan vara även en sensor..

Sensorn på intercoolern vid nedre slangingången brukar kunna ge overboost felkod. Bytt många. (text från länken)

Se länk:

viewtopic.php?f=56&t=129122&hilit=vnt+motor

Lycka till. Tomas
Den ställer till med mycket konstigheter. Bytt många.
#1276120
Jag beställler tid på en gång.
Tänk om det är så enkelt.
Det är nästan värt en hel turbo a' 17000 för att få ro i hjärnan. För detta har varit sen i somras.

Tompan60 skrev: sön 21 okt 2018, 15:15 du får nog inte igenom den på bilprovningen.. Ska försöka hitta länken. Kolla här vi 21 om lite tur. jag fick en ny insatt. gick på 17.000 kr om jag betalat... hade tur med försäkringen.
#1276209
:-( :-( Det var inte så enkelt som en besiktning. De hittade inte nå annat än en trasig positionslampa. Jag förklarade felet och sa att de skulle kolla samt testa bilen över 2000rpm.
De höll med om att det blir en turbo knuff just då. Men det värde som skall ändras när typ turbo är trasig, det var 0,004 och fick vara 1,5.
Bara söka vidare. Funderar på att beställa en turbo, på gott och ont men det kanske blir lugn och ro i kroppen.
suck.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]