Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengtjoansson
#1275375
Hej!

Har problem med att det luktar avgaser inbland inne i kupén på min volvo V70 drivE -11. Extravärmaren är avstängd så den inte ska gå igång automatiskt. Jag har heller inte lyckats spåra ett mönster när det börjar lukta. Det kommer helt enkelt ”random”.

Någon som har en aning om vad detta kan bero på?

/ Bengt
av Tompan60
#1275568
Men du innan du börjar med detta kolla först att du inte har hål någonstans längs hela avgassystemet eller några läckande skarvar hela vägen upp till motorn.
av erbe
#1275730
Skulle säga 99% från någon eller flera spridare.Komprisionen går upp å det luktar när du står stilla,det sugs in via kupefläckten.
Räcker oftast att dra till skruvarna som håller spridaren,räcker inte det så får man upp med spridaren å byta kopparpackningen å horna botten på sätet.

Så bort med motorplasten å fram med näsan vid spridarna med motorn igång.
av Henry
#1459227
Tack av erbe, ditt tips var rätt. Jag startade motorn och hällde vatten kring spridarna och såg då att det BUBBLADE runt en en spridare. Efter att jag dragit åt skruvarna har jag inte känt den fräna avgaslukten igen.
Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]