Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrBoes
#1275260
Hallå!
Dieselvärmaren har slutat fungera på min v70 2.4D 120kw 2009.

Det står att service erfordras i display och det händer inget när jag försöker starta den förutom något mindre surr ett par sekunder från motorutrymmet.

Läste av felkod och fick ut felkod med tillhörande text.
B102E09 - Givare luftkvalitet
- komponentfel
- permanent

Han som läste ut har tyvärr ingen aning om orsak baserat på felkod men la till att brännaren inte var låst pga för många försök.

Är det en webasto (vilken modell?) som sitter i bilen och har någon här en aning om vad felkoden står för?

Vid googling så känns inte felkoden som ett problem som har med värmaren att göra.

Edit: läser jag av med min lilla blåtandaläsare så får jag felkod p2015, gjorde inte mig särskilt mycket klokare.
av MrBoes
#1275604
Läste ut koder hos Volvo idag.
B102E09 är en liten givare till luft som var gammal men nu fungerar.

Inga andra felkoder fanns förutom att brännaren var låst. Funktionstester såg bra ut i alla steg, fläkt snurra osv, vi kunde inte starta brännaren via dator & bil pga att bilen låg på över 50grader.

Domen blev: spärr borta, testa brännaren imorn när bilen är nerkyld. Bara hålla tummarna.
B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]