Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvomekke
#1275009
Hejsan hoppas att min fråga hamnar på rätt ställe annars får tråden flyttas.
Jo jag undrar om korta remmen mellan vevaxel och ac-pumpen på min v70-d5 09 ifall specialverktyg ska användas för bytet. Då undrar jag även vilket verktyg som används gärna en länk till orginalverktyget,
av Millea
#1275043
Remmen till AC-pumpen är en stretch-rem som ej ska återanvändas om den tagits bort. Skär av gamla remmen , ny rem monteras med handkraft samtidigt som vevaxel vrids. Inte så lätt men det går. Handskar rekommenderas.
av Volvomekke
#1275149
Blir inte remmen skadad då? Vet att de finns speciella verktyg för den typen av remmar men om de inte behövs så är de naturligtvis bara bra, men de gånger jag monterat genom att tvinga på remmen så upplever jag att "ribborna" på insida får ta en del stryk
av Yaniz
#1275174
Tompan60 skrev: ons 17 okt 2018, 14:33 Verktyget finns på Biltema. Kolla bland remmar på hemsidan. Hinner inte Kolla upp art. Nr nu
Verktygen Biltema säljer kunde inte jag använda i alla fall, då de inte gick att montera på remhjulet (motor B5254T6), så jag fick lossa kompressorn, trä på remmen och sedan med mycket stor möda trycka dit och skruva fast kompressorn igen. Det underlättar om ni är två. Montera remmen med handkraft på fastskruvad kompressor upplevde jag som nästintill omöjligt.
Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]