Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LeifA
#1274928
Motorn lät som den gick på 3cyl vid tomgång men gick ändå riktigt vid körning på väg. Kunde stanna ibland vid tomgång. Vi tittar på den ser att det har läckt upp avgaser vid insug och känner att insuget är varmare vid cyl1 ,konstaterar att det läcker vid tätningen cyl1. River av insug och ser att det har bränt hål på kanten på insug cyl1 ventil 1. Alltså håller insugsventilen inte tätt utan läcker,har hört att det kan bli mycket sot så de börjar läcka. En del insugsportar är mycket igensotade men inte den som läckt. 11000 mil.
Renovera/byta topp eller byta hela motorn gäller nu.
#1274929
LeifA skrev: tis 16 okt 2018, 06:30 Motorn lät som den gick på 3cyl vid tomgång men gick ändå riktigt vid körning på väg. Kunde stanna ibland vid tomgång. Vi tittar på den ser att det har läckt upp avgaser vid insug och känner att insuget är varmare vid cyl1 ,konstaterar att det läcker vid tätningen cyl1. River av insug och ser att det har bränt hål på kanten på insug cyl1 ventil 1. Alltså håller insugsventilen inte tätt utan läcker,har hört att det kan bli mycket sot så de börjar läcka. En del insugsportar är mycket igensotade men inte den som läckt. 11000 mil.
Renovera/byta topp eller byta hela motorn gäller nu.
Hoppas att du inte har rivit på egen hand, eftersom Volvos maskingaranti i många fall täcker till 16000(?) mil.
Användarvisningsbild
av LeifA
#1276047
Vi har rivit av toppen och som väntat en bränd ventil,men det finns även rostskador i cyl 1 under den brända ventilen.
Fortsättning följer.
Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)

Batteri styrka på 12.1 efter vila är in[…]

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]