Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tommie740
#1274841
Hej tänkte höra om någon kan veta vad det eventuellt kan vara för fel eller om någon har några idéer angående bekymmer med partikelfilter

Har en Volvo V70 1.6 drive 2010
Som sätter felkod P245809 samt P242F00
Båda koderna har med partikelfiltret att göra.

Partikelfiltret är bytt för ca 500 mil sen(räknaren i bilen är nollad)
Tryckgivaren till partikelfiltret är bytt för ca 10 mil sen samt slangarna mellan givaren o filtret är bytt.

Felkod P245809 kommer tillbaka nästan direkt när man raderar den men bilen går som den ska ändå, men när felkod P242F00 kommer så går bilen in i "limpmode" och blir seg o trött. Men när jag raderar den felkoden så går bilen i 4-5 dagar innan den kommer tillbaka. Har kollat med datorn o allt som har med sotmängd o allt det där ser bra ut i värderna på datorn. Har även pratat med rejmes men dom såg nästan ut som frågetecken när jag beskrev mitt bekymmer och dom hade inga vidare idéer om vad som kunde vara fel.
Så nu hoppas jag att det finns någon kunnig här på forumet istället.
#1274842
P245809 samt P242F00 är inte Volvospecifika felkoder. Vem läste ut dem och med vad? Du bör försöka vända dig till en verkstad som kan läsa ut modellspecifika felkoder för att underlätta felsökningen.
Byttes filtret på samma verkstad som läste ut felkoderna? I så fall undrar jag hur man nollade räknaren då jag tror att man behöver VIDA.
#1275059
Jag bytte partikelfilter för ett tag sedan och fick efter 300 mil bekymmer med att bilen regenererades konstant. Bytte tryckgivare, tryckslangar och temperaturgivare till partikelfiltret utan förbättring. Bytte magnetventil för vakuumstyrningen till turbon och laddtrycksgivare utan förbättring. Rengjorde och kontrollerade slangar, insug, ventilkåpa osv och till slut satte jag tillbaks det äldre partikelfiltret jag bytt ut pga miltal och vips var allt ok. Har nu reklamerat partikelfiltret till återförsäljaren och kör under tiden med mitt gamla partikelfilter.
#1275061
ECM-P242F00 Diesel Particulate Filter Restriction - Ash Accumulation
ECM-P245809 Varaktighet regenerering dieselpartikelfilter (bank 1). Felorsak * Igensatt partikelfälla. * Skadad tryckgivare partikelfälla
#1275069
Tack för informationen jornor02 🙂 låter ju precis som mitt bekymmer faktiskt, tanken har ju slagit mig att montera tillbaka till det gamla partikelfiltret faktiskt för att se om det blir någon skillnad, så de får nog bli så. För jag har oxå kollat slangar/rör men inget fel på de heller. För de blir ju väldigt dyrt att byta div delar när man inte kan sätta fingret på vad felet är. Men tack för tipset 😊
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]