Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1277483
Lite update: så det blir någon tråd man kan ha nytta av i framtiden, för allt som ofta när man söker så är de flera andra som har samma bekymmer men typ ALDRIG någon återkoppling vad som gjordes för att lösa problemet.

Har nu bytt tillbaka till det gamla partikelfiltret(som är rengjort) och nu går bilen som den ska igen.

Orsak till mitt bekymmer: Började med att jag skulle plocka bort tempgivaren till partikelfiltret och fick inte ur den och till slut gick den av så halva blev kvar i filtret, jaja sånt händer väl även den bästa muttrade jag lite för mig själv.
Bort med filtret o dit med de gamla igen. Dit med en begagnad givare. Sen så kollade jag i hålet där den gamla givaren fortfarande satt kvar och då insåg jag problemet med "nya" filtret. Katalysatorn hade lossnat o ramlat ner o täckte halva hålet och därav att jag inte fick ut tempgivaren från början plus alla andra bekymmer jag har haft och bytt andra saker i onödan. Så där var boven i de hela, att katalysatorn hade lossnat. Filtret ska skickas tillbaka o pengarna får jag tillbaka.
Frid och fröjd
av jornor02
#1278497
Jag har som sagt oxå reklamerat mitt partikelfilter av exakt samma orsak som du. Tempgivaren var böjd av katalysatorn och med gammalt filter och ny tempgivare rullar bilen bra idag. Har dock ännu inte fått godkänt min reklamation. Filtret var ett BM CATALYSTS BM11005H.
#1278538
Ja min bil verkar fungera som den ska nu oxå efter snart 2 veckor samt att medelförbrukningen börjar att gå neråt oxå. Jag kommer ej ihåg vad filtret hette men va säkert nått liknande som dit, men fick iallafall tillbaka pengarna för filtret samt så fick jag ersättning för givaren som jag fick köpa.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...