Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1274805
Hej,

Jag har haft en drös problem med min XC70. Det är en 2008 med ca 18 300 mil på mätaren, automatlåda.

Det började med att den gick in i limp mode titt som tätt utan varningar i intstrumentbrädan. Efter byten av avgastempgivare och LMM så visade det sig att det var LMM som det var fel på.

Nu har bilen börjat ta hemskt mycket diesel, senast jag tankade så fick jag i 55 liter på 53 mils körning, 90% landsvägskörning.

Symptom: Den känns att gå tungt på låga varv, som att det motar lite. Över 2000rpm så känns den att gå som vanligt. Kollar man på nuvarande/momentanförbrukning så skenar den över litern direkt man nuddar gasen, även vid marschfart och plan mark. Vid start från korsning så går den upp på 60-80 l/m. Vid motorbromsning går den aldrig ner på 0, utan oftast 0,3.

Jag tycker att jag måste trycka ner gasen väldigt långt innan den reagerar när jag ligger på marschfart, det är nästan så att den stryps när jag ger lite gas. När jag passerar en viss gräns så ökar den istället.

Står jag på tomgång och gasar sakta så går den väldigt ojämnt/ryckigt kring 1000rpm. Den ökar inte varv jämt med de jag trycker in gaspedalen utan den hoppar nästan upp till 1500 från 800-900 varv.

Jag har sköljt lådan samt bytt kamrem på 18 000 mil. Lådan växlar som den ska och inga problem med den. Bilen rullar lätt och det är inga bromsar som ligger på.
Det känns som att det är något med bränslesystemet. Bränslefiltret byttes även det på 18 000 mil.
Jag tror inte heller att de är att partikelfiltret regenerar eftersom att det är samma från kall bil.

Är det någon som har någon idé tips på vad det kan vara, jag har inte läst av felkoder men tror inte jag har några aktiva då allt rensades och den hade inga för 100 mil sen när jag bytte LMM.

Tack på förhand.
#1274843
Nej, regenerera filtret ska ju inte ske med kall bil. Undrar om den kan få fel för sig på något sätt så den försöker göra det ändå?
Just det där med att man lätt får mer än fyra liter per mil vid lite acceleration, och ingen nollförbrukning vid motorbromsning, låter ju exakt som vid regenerering.
Förbrukningen vid landsvägskörning stämmer också bra.
#1274914
Håller med om att det absolut är problem som TS beskriver, Cox verkar ha koll på grejor att kolla.

En sak vill jag bara tillägga: ser inget konstigt i sig med momentanförbrukning av 4 liter per mil under acceleration, har sett det dubbla och mer på fullt friska motorer (tex min bensinare B5254T6) med oväntat låg medelförbrukning i övrigt. Ska man accelerera en relativt tung bil så krävs det en del energi, inget konstigt med just den detaljen i felbeskrivningen.
#1274938
Hej igen,

Virvelspjällsarmen har hoppat av tidigare i samband med det tidigare felet när bilen gick i limp mode. Jag köpte en ny arm och stoppade dit, den har suttit kvar sen dess. Jag kollade i datorn då och spjäll armen går som den skall. Dock är det ju svårt att säga om den är av inne i själva spjället eller ej. Men jag tyckte den varken gick lätt eller tungt att röra på själva spjällreglaget.

Jag kollade imorse och ger jag full gas säger momentan 99,9. Jag har väldigt fin landsväg med 70 och 90 sträckor till jobbet. Kör jag med farthållare och stoppar automaten på manuell så jag låser den på 6an så säger färdatorn 0.88 i snitt. Den borde ta betydligt mindre vid såna gynsamma förhållanden, den ligger på 1500 varv och tuffar på. Det måste vara något fel, jag hade velat testa en annan xc70 med samma motor och drivlina och känna skillnaden.

Gällande regenering så har jag under mina 1000 mil med bilen aldrig varit med om att vad jag har reagerat på att den skall ha regenerat. Jag har varken känt någon lukt, annat ljud eller andra indikationer på det.

Jag har en bekant som har en lite mer avancerad felkodsläsare (autel maxisys) som jag ska försöka låna i veckan och kolla igenom alla givarvärden och se ifall det är någon som ser ut att fela.
#1274943
Regenereringen ser man rätt tydligt på förbrukningen. Särskilt på bilar som har stapeldiagram för förbrukningen, men då måste de ju vara 2012 eller nyare.
Dessutom luktar det brända bromsar om bilen när man stannar, om regenereringen pågick fram till stoppet.
Vid full gas tar alla motorer mycket. Skillnaden på en D5 är att vid moderat gaspådrag tar den 15-20 l/100 km i vanliga fall, men kanske 40-50 l/100 km om regenereringen pågår. Det här är ju en diesel. Den vräker inte in bränsle för att kyla motorn på samma sätt som en bensinare gör.

Ett annat sätt att besrkiva det här problemet på är att motorn beter sig som om den vore iskall hela tiden. Är temperaturen rätt? Går ju att kolla med telefonapp och OBD-II adapter.
#1274950
Någon som vet vad det skall vara för värden på tryckgivaren i partikelfiltret vid tomgång och ett visst varvtal? Tänkte så jag har något referensvärde. Jag får för mig att bilen aldrig har regenerat i min ägo :bored:

Jag ska kolla motortempen med mera när jag får tag i diagnostikdatorn
#1276060
Hej igen,

Har kollat lite data med en obd puck och app i telefonen. Dessa värden är när jag står på tomgång efter att ha kört 4 mil till jobbet. Den enda felkoden jag har är på glödstift nummer 3

Termostaten fungerar, tmap verkar också visa vettiga värden. EGR ventilens värden förstår jag mig inte riktigt på, ska inte den vara helt stängd vid tomgång? Någon som vet vad EGR error är för något?

http://www.laddy.se/visa-bild/265/
http://www.laddy.se/visa-bild/266/

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]