- mån 15 okt 2018, 11:11
#1274805
Hej,
Jag har haft en drös problem med min XC70. Det är en 2008 med ca 18 300 mil på mätaren, automatlåda.
Det började med att den gick in i limp mode titt som tätt utan varningar i intstrumentbrädan. Efter byten av avgastempgivare och LMM så visade det sig att det var LMM som det var fel på.
Nu har bilen börjat ta hemskt mycket diesel, senast jag tankade så fick jag i 55 liter på 53 mils körning, 90% landsvägskörning.
Symptom: Den känns att gå tungt på låga varv, som att det motar lite. Över 2000rpm så känns den att gå som vanligt. Kollar man på nuvarande/momentanförbrukning så skenar den över litern direkt man nuddar gasen, även vid marschfart och plan mark. Vid start från korsning så går den upp på 60-80 l/m. Vid motorbromsning går den aldrig ner på 0, utan oftast 0,3.
Jag tycker att jag måste trycka ner gasen väldigt långt innan den reagerar när jag ligger på marschfart, det är nästan så att den stryps när jag ger lite gas. När jag passerar en viss gräns så ökar den istället.
Står jag på tomgång och gasar sakta så går den väldigt ojämnt/ryckigt kring 1000rpm. Den ökar inte varv jämt med de jag trycker in gaspedalen utan den hoppar nästan upp till 1500 från 800-900 varv.
Jag har sköljt lådan samt bytt kamrem på 18 000 mil. Lådan växlar som den ska och inga problem med den. Bilen rullar lätt och det är inga bromsar som ligger på.
Det känns som att det är något med bränslesystemet. Bränslefiltret byttes även det på 18 000 mil.
Jag tror inte heller att de är att partikelfiltret regenerar eftersom att det är samma från kall bil.
Är det någon som har någon idé tips på vad det kan vara, jag har inte läst av felkoder men tror inte jag har några aktiva då allt rensades och den hade inga för 100 mil sen när jag bytte LMM.
Tack på förhand.
Jag har haft en drös problem med min XC70. Det är en 2008 med ca 18 300 mil på mätaren, automatlåda.
Det började med att den gick in i limp mode titt som tätt utan varningar i intstrumentbrädan. Efter byten av avgastempgivare och LMM så visade det sig att det var LMM som det var fel på.
Nu har bilen börjat ta hemskt mycket diesel, senast jag tankade så fick jag i 55 liter på 53 mils körning, 90% landsvägskörning.
Symptom: Den känns att gå tungt på låga varv, som att det motar lite. Över 2000rpm så känns den att gå som vanligt. Kollar man på nuvarande/momentanförbrukning så skenar den över litern direkt man nuddar gasen, även vid marschfart och plan mark. Vid start från korsning så går den upp på 60-80 l/m. Vid motorbromsning går den aldrig ner på 0, utan oftast 0,3.
Jag tycker att jag måste trycka ner gasen väldigt långt innan den reagerar när jag ligger på marschfart, det är nästan så att den stryps när jag ger lite gas. När jag passerar en viss gräns så ökar den istället.
Står jag på tomgång och gasar sakta så går den väldigt ojämnt/ryckigt kring 1000rpm. Den ökar inte varv jämt med de jag trycker in gaspedalen utan den hoppar nästan upp till 1500 från 800-900 varv.
Jag har sköljt lådan samt bytt kamrem på 18 000 mil. Lådan växlar som den ska och inga problem med den. Bilen rullar lätt och det är inga bromsar som ligger på.
Det känns som att det är något med bränslesystemet. Bränslefiltret byttes även det på 18 000 mil.
Jag tror inte heller att de är att partikelfiltret regenerar eftersom att det är samma från kall bil.
Är det någon som har någon idé tips på vad det kan vara, jag har inte läst av felkoder men tror inte jag har några aktiva då allt rensades och den hade inga för 100 mil sen när jag bytte LMM.
Tack på förhand.