Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbolatt
#1274486
Hej. Har en volvo V70 2013. Fått problem att jag inte få upp koffortluckan. Har elektrisk lucka. När jag låser upp bilen så låter det inget från låset i kofforten.
Bilen varnar till och från när jag åker att luckan är öppen.
När jag lägger i baken så låter det från luckan i bak.
Trycker jag på knappen för öppna luckan så blinka nummerskylt belysningen.
Har varit med om detta engång tidigare men då funkade det dagen efter igen 😎

Nån som vet nåt om felet ?
av Leopold
#1274771
Vet inte om det kan hjälpa just TS men hade liknande problem med min S80 2007.

Mina symptom var att bagagebelysningen funkade sporadiskt liksom skyltbelysning och den där funktionen med tända baklyktor när luckan öppnas när det är litet mörkt ute. Allt sånt är bara saker man noterar men inte så kritiskt. Sedan började lucköppningen krångla sporadiskt också och då blir det jobbigare... fiffla med nödöppningsnyckel osv.

Problemet - samtliga av ovanstående faktiskt - löstes genom att byta kabelmattan till bakluckan, tror det var ca en femhundring för den, se viewtopic.php?f=56&t=142854&p=1255073

Men det var en S80 detta som sagt, kanske skiljer litet i detaljerna tex jordning osv som kan ställa till liknande där luckan är gjord i komposit/plast.
#1274791
Låter definitivt som jordfel ut till luckan. Luckan är av plast, så den är helt beroende av jordningen via kabel ut till luckan.
Jag har själv haft samma bekymmer. Jag lade dit en extra jordtråd mellan luckan och jordanslutning i bilens golv där bak. Har fungerat utan problem sen dess.
av Lassebus
#1276044
Har varit med om samma sympton på min bil, såg att terminalen för jordningen av bakluckan i kontaktsycket (som sitter ovanför takpanelen i bagaget) var bränd.

Klippte kabeln på båda sidor av kontaktstycket och skarvade ihop den med en smällthylsa, så löste det problemet. :nerd:

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]