Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseL
#1274350
Hej!

Jag har en 8 år gammal V70 (jag har ägt den i 6 år) och den har aldrig varit antirost-behandlad.
Nu sa de på Volvo-verkstaden att det borde jag göra, så den är inne på behandling nu.
Och på antirost-verkstaden sa de att det var mycket rost, och att den behöver sandblåsas.

Så de gör det nu, och det blir nog bra.

Men jag blev lite förvånad. Jag är kanske naiv, men jag trodde att dagens bilar inte rostade.
Min gamla V70 (MY01) hade jag i 10 år utan att Volvo-verkstaden sa något.
Och den gick på samma vägar och samma väder som min nuvarande.
Har bilarna blivit dåligare på att tåla rost sista åren?

Tack för kommentarer!
av mikebike
#1274354
Jag hade också en MY01 V70 i 10 år.
Det enda ställe som rostade var där främre stänkskydden nött bort lacken, och det var bara lite ytrost.
Illavarslande om rostskyddet blivit sämre på nyare bilar....
av Malmstroem
#1274359
V70N var väl den bäst rostskyddade generationen. V70II är sämre rostskyddad. Nya V90 sägs vara ännu något sämre. Om det stämmer får framtiden utvisa.

Det är inte generellt så att moderna bilar är sämre. Det finns exempel på t.ex. BMW och Audi där rostskyddet på nya modeller är mycket gott. Volvo har dock valt att satsa mindre på det området. Hur illa det blir med nuvarande generation vet vi inte säkert förrän om 10 år.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1274364
Det verkar gå i cykler.

Tillverkare som har katastrofalt dåligt rostskydd får så dåligt rykte att de skärper till sig och lägger på bra skydd.

Tillverkare som har bra skydd, vill spara och plockar bort skyddet och åker ned i botten.

Så börjar det om.

Titta på Renault som gick från Gevalia Snabbrost till 5 av 5 för Megane, och nu rasar man igen. Mercedes, BMW, Volvo, Audi har också haft ups and downs som alla andra tilverkare.

Opel har också gjort en sådan resa...
av Stef750
#1274416
Köpte min V 70 2.5ft när den var två år gammal. Lämnade in den på en tuff-kote dinol behandling efter att en på bilprovningen visade hur Volvo snålat in på underredsbehandlingen på senare modellen. Den kanske håller några år extra efter det. Den första som köper bilen ny, bryr sig väl sällan för han eller hon ska bara ha den i 3 år innan en ny ska plockas ut. Men betalar man med egna pengar och vill behålla bilen några år, så kan det kanske vara värt. Samt byte av olja i automaten. Nåt som ju inte heller behövs....
av UnleashFusion
#1274445
Stef750 skrev: fre 12 okt 2018, 19:04 Köpte min V 70 2.5ft när den var två år gammal. Lämnade in den på en tuff-kote dinol behandling efter att en på bilprovningen visade hur Volvo snålat in på underredsbehandlingen på senare modellen. Den kanske håller några år extra efter det. Den första som köper bilen ny, bryr sig väl sällan för han eller hon ska bara ha den i 3 år innan en ny ska plockas ut. Men betalar man med egna pengar och vill behålla bilen några år, så kan det kanske vara värt. Samt byte av olja i automaten. Nåt som ju inte heller behövs....
Jo precis. Har rost-behandlat min bil vart annat år ibland 2-3år emellan.(beroende hur min underrede ser ut&samt hur mycket man kör). Då jag tänkte behålla bilen mer än 5-10år tänkte jag inte ens tanke och kostade då 1300kr för att rostbehandla underrede, hjulhuset, bakom dörren och när personen som skulle göra det åt mig jobbade på Volvo. Han tyckte själv att Volvo har snålat med själva rost-behandling men också att vissa skydd under bilen var av tyg, vilket försämras i längden pga. salt-vattnet från vägarna och allt möjligt som sitter kvar och tyget som aldrig torkas. Idag är mitt underrede svart och på alla 4 hjulhuset likadant och inte sett ytrost/rost någonstans underifrån om vi bortser ifrån själva avgassystemet(original).

Frågade honom angående nya V90&60 och det var lika som v70 fas2. tyg - jag rekommenderar definitivt underredesbehandling om man tänkt behålla bilen många år.
av LasseL
#1274726
Jag pratade lite med antirost-mekanikern och han var övertygad om att bilar generellt har blivit dåligare på att tåla rost.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1274739
Sen är nog bilägare generellt dåligare på att ta hand om sin bil. Jag tar av hjul och innerskärmar och spolar rent och även hjulupphängningar och annat hålls rent och då håller grejerna mycket längre.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1274790
Finns idiotiska konstruktioner också. Nissan King Cab är ett exempel. Ramrör med hål i sidorna. I hålen åker grus in, som samlar sig i kröken framför bakhjulen. Där inne torkar det aldrig, så man åker omkring med en inbyggd rosthärd. Beroende på om man har tung last eller tungt släp på bilen knäcks den nedåt eller uppåt bakom hytten efter några år.
Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]