Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1274069
Hej!

Som rubriken antyder så går endast dieselvärmaren igång då bilen är igång, det går inte att sätta igång den via direktstart eller tidsur om motorn är kall, då går fläkten igång (antar jag vad det är som låter), innan den slår av efter 10-30 sekunder.

Batteriet är nybytt (köpte ett nytt idag) - men det hjälpte föga. Har även tillräckligt med diesel i och temperaturen ute är under 5 plusgrader. Känner även en som har en VIDA DICE som har läst av felkoder. Det enda som stod var:

"CPM-9D241E No match".

CPM har ju att göra med diselvärmaren, men vad just den felkoden innebär vet jag ej. Att nollställa felkoderna har ej hjälpt.

Någon som har någon idé vad det kan vara?
#1274073
Tyvärr har jag inget bra svar, men den felkoden finns inte i VIDA, så det är svårt att hitta någon information om vad som är fel tyvärr :/

Låter ju som att alla kriterier är uppfyllda, temperatur, bränsle och batteri, så det kan ju vara någon annan komponent som är trasig. Läst en del att brännaren kan spricka t.ex, men har för mig att den ger en ganska tydlig felkod.
#1274078
Kan det vara brännaren som sotat igen för mkt eller att tändstiftet är felande så den inte tänker. Osäker men visst kan fläkten gå i gång då för att sedan bara stanna? Kanske måste in till ÅF för att göra en utökad felsökning.
#1274101
Jag vet inte heller, men jag har läst något om att efter fem misslyckade startförsök måste den återställas för att komma igång igen. Men så vitt jag förstår så går den faktiskt när motorn är igång samtidigt, så det verkar ju inte vara problemet heller.
Jag kan ju tänka mig att det kan vara ett problem med mätningen av batterispänningen. Den kanske tror spänningen är lägre än den är. Har du provat att köra den när motorn är avstängd men med en ansluten batteriladdare? Fast om jag inte minns fel visas det inte bara som felkod, utan i klartext i displayen om spänningen är för låg för att den ska våga köra värmaren. Har för mig jag såg meddelanden om det när mitt batteri hade gett upp.
#1274119
Hej, tack för feedback hittills. Har nollställt alla felkoder, så det är inte att den låst sig som är problemet. Hade problem med förra batteriet (såg meddelandet i tändläge), drf bytte jag, enligt vida så ligger spänningen på över 12 V på nya batteriet under testkörningen, så är nog inte det som är problemet....
#1274236
Tänkte på en annan grej. Webasto Thermo top V som dieselvärmaren heter har ju ett läge som heter "heater lock out" som inträffar när brännaren stött på för många fel, och där det krävs vissa extra steg för att ta sig ur denna "låsning". Är det någon som vet om man tar sig ur detta genom att nolla felkoderna med hjälp av VIDA DICE, eller kan det ligga kvar ändå?

Stycket återfinns i manualen till webasto på sidan 301-302.

https://www.butlertechnik.com/downloads ... Manual.pdf

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]