Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1272643
Hej,

Problem med vår V70 D2 2011.
Vi körde bilen på motorväg och skulle ta en avfart, växlade ner från 3an till 2an och bilen bröjade "hacka" och motorn stänger av. Felmeddelandet "Försämrad motorprestanda..." visas i skärmen tillsammans med Motorolja lampan som lyser rött. Försökte starta motorn men den ville inte, tog ca 15minuter för den att starta och vi kunde fortsätta hem.

Andra gången det hände, en annan dag, så ville motorn inte starta alls. Satte på Varningsblinkers för jag var mitt i vägen. 15 minuter senare av misslyckade försök stängdes blinkers av och Låg Batterinivå meddelandet dök upp. EFter ytterligare ett par försök startade motorn och jag fortsatte hem.

Lite bakgrund
Bytte partikelfilter i April i en verkstad, inte Bilia. Mekanikern nämnde att hans dator är "oäkta" och nollställer inte bilens dator. Inget konstigt har hänt sedan dess, förutom att varningslampan fortsatte lysa i några dagar till efter han mekade.
Bilen stod stilla i knappt 2 månader i somras och sedan dess har vi bara kört stadskörning förutom den korta motorvägssträckan då motorn stannade.

När jag igår startade bilen i parkeringen så verkade allt normalt, den lät bra, inga varningar, lyckades byta plats utan problem. Det får mig att vänta med att lämna in den på service hos Volvo så jag kan fråga er här. Kan problemet vara låg batterinivå eller något mycket enklare t.o.m.?
#1274341
Steffe3 skrev:Finns tydligen två varianter, en man måste byta på, och en som inte behöver byta. Beror väl på årsmodell eller så.
Inga D2or behöver partikelfilterbyte, det är bara 109hk varianten i V70 som behöver det och den hette nog aldrig D2 utan DRIVe. Så ja det har med årsmodellen att göra delvis.
#1274343
Tillägg: En D2 kan förstås behöva partikelfilterbyte ändå om något gått sönder och den inte regenererar som den ska men då måste det felet åtgärdas först, bara byta filtret kommer inte lösa problemet annat än temporärt.

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]