Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av drbrain
#1272187
Tänkte införskaffa el-motorvärmare till bilen inför vintern.
Funderarde då lite om man ska ta Volvo eller Calix, skiljer det något öht eller är det bara färgen på kartongen?
Är ju trots allt 7-800:- skillnad vilket känns sådär bara för att få blåa kartonger ;-)

Volvo 3150:-
Calix 2400:- (skruvat.se)
#1272309
drbrain skrev: tis 02 okt 2018, 19:19 Då får det bli Calix... fick en 15% rabattkod på skruvat.se också så det blir bara ~2000:- istället.

Har en Ctek batteriladdare så jag avvaktar nog med en Calixladdare då den kändes väl dyr, ~1800:-
ja men dåså, då du redan har så ska du inte behöva skaffa något extra :P
av dannesk
#1272317
Calix blir bra då det som sagt är samma. Har du redan en Ctek-laddare så montera en snabbkontakt på batteriet så går det fort och enkelt att ansluta om man behöver ladda och har man inte bensin eller dieselvärmare så är en fast installerad batteriladdare onödig utgift kan jag tycka. Dessutom laddar de endast den korta tiden (ofta 1-3timmar) man har värmaren aktiverad då man inte vill ha motor/kupévärmare på hela natten typ.
#1284512
Hej

Köpte också Calix elvärmare till min T4 - 2012 från skruvat förra året på Black Friday, sen blev paketen liggande.... Printade sen ut monteringsbeskrivningen från volvo. Tänkte göra jobbet själv i somras men blev inte av då heller.. .Det slutade med att jag lejde bort det till en bekant som är mekaniker på en verkstad som har volvo som ett av huvudmärken. Jag var med honom när han gjorde jobbet, det gick smidigt och snabbt. Dock när vi kom fram till monteringen av själva värmaren på slangen från oljekylet så saknas det ngt i kartongen. Enligt instruktionen från volvo ska värmaren sättas fast i en plåt /konsol som i sin tur ska sättas fast på skruven för AC-kompressorn. I Calix satsen ingår inte denna plåt. Jag kontaktar Calix och frågar dem om plåtfästet, de svarar att de bedömmer att det fungerar att klamma/buntband den istället. Va säger panelen? har ngn ovan monterat Calixvärmaren? fungerar det med buntband? Min mekaniker, som är av den noggrannare sorten, tycker att det behövs en plåt. Så vi gjorde allt klart utan att koppla in värmaren.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1284542
Köper man på volvo får man ju precis allt man behöver. Köper man från calix direkt blit det ju lite av en universalsats. Båda funkar ju men jag föredrar blåa kartonger.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1284549
Jag monterade calix på en T3 (likadan motor) förra året. Tror inte ens jag klammade fast värmaren överhuvudtaget. Satt fast ändå. Minns att det var rätt trångt just för att komma åt där nere iaf.
Ska kika i helgen, har en värmarsats som ska monteras, T4 den också.

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]