Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av miken
#1270068
När rekommenderas oljebyte i haldex samt oljebyte i automatlåda?

Min xc70 från 2015 har gått 7000 mil nu funderar på att boka in det på servicen eller är det för tidigt än?

vad tror ni?
#1270070
Jag har bytt olja i automatlådan var 12000 mil och i Haldexkopplingen efter 18000 mil. Då har jag generation 4 av Haldex. Den påstås ha förutsättningar att leva längre än generation 5. Gen IV användes till och med årsmodell 2012, Gen V från 2013 av Volvo.
När jag bytte i min Haldex var oljan hyfsad. Filtret var igensatt till en tredjedel.
Användarvisningsbild
av Urbis
#1270141
Har en XC70-16 som gått idag 6000 mil. Går i samma tankar, men väntar nog till 8000 mil innan byte av olja i automat o haldex. Tycker det är märkligt av Volvo som inte lägger in det i serviceschemat...
#1270142
Det är inte ett dugg märkligt. Det är givetvis för att de vill att föreskriven service ska ha så låg kostnad som möjligt. De lägger ju faktiskt in det i servicen för bilar som har tre års, eller 36000 mils, drivlinegaranti. Där får ju Volvo stå för fiolerna om delarna rasar...
Men för en privatperson kommer ett ev. ras på grund av uteblivna oljebyten i regel inte förrän fabriksgarantin har gått ut, så då är det inte Volvos bekymmer längre.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1270146
Ett oljebyte och filterbyte där det finns kan ju inte skada. 7000mil är ju en sväng. Byt nu då kanske man kan vänta till kanske 20000mil till nästa byte. Vet inte om oljan blir skitig när allt slits in eller om slitaget med tiden skitar ner oljan.
Oljebyten kostar en slant men pengar kommer nya varje månad och grejerna håller längre.
#1270154
Min automatlådeolja var betydligt smutsigare efter 12000 mil än efter 24000 mil. Körningen var ungefär densamma. Det är ju rimligt att det initiala slitaget på bromsar och kopplingar i växellådan gnager av mer snafs från de olika komponenterna än när allting slitit till sig, så att säga.
av HakanF
#1270164
Jag skulle säja byt haldexoljan vid ca 6000 intervaller och växellådeoljan vid ca 8000 intervaller.
Bytte på min bil vid drygt 10 000 mil och de oljorna var inte fräscha.
Användarvisningsbild
av Urbis
#1270236
apersson850 skrev: ons 19 sep 2018, 15:15 Det är inte ett dugg märkligt. Det är givetvis för att de vill att föreskriven service ska ha så låg kostnad som möjligt. De lägger ju faktiskt in det i servicen för bilar som har tre års, eller 36000 mils, drivlinegaranti. Där får ju Volvo stå för fiolerna om delarna rasar...
Men för en privatperson kommer ett ev. ras på grund av uteblivna oljebyten i regel inte förrän fabriksgarantin har gått ut, så då är det inte Volvos bekymmer längre.
Håller med och förstår ditt svar. Men jag har alltid bytt olja ofta i mina tidigare bilar för att undvika dyra kostnader och tänker fortsätta med det. Man blir ju tveksam till att köpa en beg Volvo som har fullstämplad servicebok och man tror allt är frid o fröjd... Kan lura många som tror att allt är 100% och sen blir det trassel med automat/haldex och då blir det kostsamt för bilägaren. Därför tycker jag att det är dumt av Volvo som inte har med det i ordinarie serviceprogram.
av William85
#1270243
Jag har också tänkt byta dessa oljor i min. Börjar med haldexoljan och sen automatoljan under nästa år tänkte jag (vid ca 10 000mil)

Automatoljan är väl dock inte helt ouppstyrd från volvos sida, den har ju en oljeräknare som jag antar ger signal om att oljan behöver bytas när nån form av kriterier är uppfyllda. (Nån som fått utslag på den?)
#1270257
Aldrig hört talas om att den skulle ge någon signal. Om den används till något så är det väl för att kolla att oljan är bytt på bilar som har drivlinegaranti, så Volvo har något att skylla på om bytet inte är gjort.
Men det är en riktig iakttagelse att bara för att man har en servicebok med markeringar i innebär det inte att man vårdat sin bil som man borde.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]