Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1269962
Blir tokig... Bilen rycker väldigt irriterande. Har felsökt och inga felkoder alls. Det enda som var lite konstigt var lammdbasonderna. Den Främre lambdan står ganska still på 1.0

Medans den Bakre fladdrar upp o ner mycket mer i värde allt från 0.05-0.70. Någon som vet vad dem ska ligga på I värde? Alternativt vad det annars skulle kunna vara

2.5ft 2009
#1269974
Du har synat alla vakuumslangar och turborör mycket noga efter sprickor?

Och vevhusventilationen fungerar, dvs inget övertryck i motorn när den går?
Engångshandske över påfyllningen tex. Ska inte blåsas upp, utan snarare suga ner.
Sitter ingen sil i påfyllningen, för du se upp så inte handsken försvinner ner.
Vevhusventilationen ska man kolla ändå ibland.
Särskilt på turbo.
#1270106
Har samma problem på min 2.5FT my09 men endast vid väldigt lugn körning på hög växel i ca 40 km/h. När motorn och växellådan arbetar lite hårdare märks ingenting. Har mer tänkt att den ”huckrar” lite pga för låga varv. Har automat ska tilläggas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1270134
Petterlundstrom skrev: ons 19 sep 2018, 10:32 Har samma problem på min 2.5FT my09 men endast vid väldigt lugn körning på hög växel i ca 40 km/h. När motorn och växellådan arbetar lite hårdare märks ingenting. Har mer tänkt att den ”huckrar” lite pga för låga varv. Har automat ska tilläggas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja asså den smårycker mest hela tiden sen känns det inte när man gasar på ordentligt som du säger antingen för att det slutar vibrera då eller kanske för att trycket från acceleration gör att det ej känns. Mitt tyck kommer såväl låg fart som högre jag känner det hela tiden. Främst på jämn fart. Växelmässigt känns allt ok o växlar lugnt o mjukt. Har också automat 😊
#1270135
Truckdoktor skrev: ons 19 sep 2018, 11:56 Hade samma bekymmer med min.
https://r.tapatalk.com/shareLink?url=ht ... are_type=t

Bytt inspruningsventiler efter byte av massa annat. Efter det blev det bättre.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Blev det bättre eller försvann det? Känns konstigt att dem skulle bli dåliga helt plötsligt. Det känns väldigt mycket om det är brant uppför o låg fart. Tändspole tänkte jag också eventuellt skulle vara knas. Men bra tips med insprutningsventilen
#1273494


Har det löst sig?

Annats skulle du kunna prova köra på BF95 någon tank.

Jag har bara kört på etanol sedan jag köpte bilen och inte upplevt några problem, inte vid kallstart i -27 heller.

Men nu när den började rycka lite tänkte jag att jag skulle prova köra på bensin. Och upplever att ryckigheten är borta.

Körde nästintill tomt på etanolen i tanken och sen tankade jag BF95. Har ju hört att spridarna kan bli lite kinkiga av etanolen, men har mest tänkt att det är propaganda från arg bilpress.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1274984
Petterlundstrom skrev: mån 08 okt 2018, 09:44 Har det löst sig?

Annats skulle du kunna prova köra på BF95 någon tank.

Jag har bara kört på etanol sedan jag köpte bilen och inte upplevt några problem, inte vid kallstart i -27 heller.

Men nu när den började rycka lite tänkte jag att jag skulle prova köra på bensin. Och upplever att ryckigheten är borta.

Körde nästintill tomt på etanolen i tanken och sen tankade jag BF95. Har ju hört att spridarna kan bli lite kinkiga av etanolen, men har mest tänkt att det är propaganda från arg bilpress.

Tack för tipset kör dock enbart bensin 😒


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]