- sön 16 sep 2018, 21:06
#1269699
Det gäller en XC70-16 som jag köpte ny för snart 3 år sedan och den har nu gått 4000 mil. För ca ett halvår sedan började jag reagera på att S/S ofta var inaktiv p g a "Elsystem" som det står i displayen. Det är inte direkt så att jag stör mig på att S/S inte fungerar, men jag funderar mest på batteriets skick. Kan det vara så illa att batteriet redan är slut efter mindre än 3 år? Nu senaste tiden var det länge sedan S/S fungerade och det står så gott som alltid att den är inaktiv p g a "Elsystem". Om jag fulladdar med min CTEK så är fungerar S/S, men om bilen inte används på två-tre dagar är jag tillbaks där jag började.
Men... jag tycker jag har gjort allt jag kunnat för att vara snäll mot batteriet ända sedan bilen var ny: Den står oftast i varmgarage och när den står ute använder jag oftast elmotorvärmaren - jag är alltså inte någon direkt flitig användare av dieselvärmaren. Ända sedan bilen var ny har jag passat på att ladda batteriet med CTEKen (+ på batteripol och - i chassi) när den ändå står inomhus i varmgarage.
Vad tror ni? Hade jag kunnat göra något mer för att vara snällare mot batteriet? Om det nu är batteriet som spökar? (Jag har endast en gång fått upp en varning om låg spänning i batteriet, men det var ca 2,5 år sedan.)
Tankar? Funderingar?
Men... jag tycker jag har gjort allt jag kunnat för att vara snäll mot batteriet ända sedan bilen var ny: Den står oftast i varmgarage och när den står ute använder jag oftast elmotorvärmaren - jag är alltså inte någon direkt flitig användare av dieselvärmaren. Ända sedan bilen var ny har jag passat på att ladda batteriet med CTEKen (+ på batteripol och - i chassi) när den ändå står inomhus i varmgarage.
Vad tror ni? Hade jag kunnat göra något mer för att vara snällare mot batteriet? Om det nu är batteriet som spökar? (Jag har endast en gång fått upp en varning om låg spänning i batteriet, men det var ca 2,5 år sedan.)
Tankar? Funderingar?