Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nurnoj
#1269699
Det gäller en XC70-16 som jag köpte ny för snart 3 år sedan och den har nu gått 4000 mil. För ca ett halvår sedan började jag reagera på att S/S ofta var inaktiv p g a "Elsystem" som det står i displayen. Det är inte direkt så att jag stör mig på att S/S inte fungerar, men jag funderar mest på batteriets skick. Kan det vara så illa att batteriet redan är slut efter mindre än 3 år? Nu senaste tiden var det länge sedan S/S fungerade och det står så gott som alltid att den är inaktiv p g a "Elsystem". Om jag fulladdar med min CTEK så är fungerar S/S, men om bilen inte används på två-tre dagar är jag tillbaks där jag började.

Men... jag tycker jag har gjort allt jag kunnat för att vara snäll mot batteriet ända sedan bilen var ny: Den står oftast i varmgarage och när den står ute använder jag oftast elmotorvärmaren - jag är alltså inte någon direkt flitig användare av dieselvärmaren. Ända sedan bilen var ny har jag passat på att ladda batteriet med CTEKen (+ på batteripol och - i chassi) när den ändå står inomhus i varmgarage.

Vad tror ni? Hade jag kunnat göra något mer för att vara snällare mot batteriet? Om det nu är batteriet som spökar? (Jag har endast en gång fått upp en varning om låg spänning i batteriet, men det var ca 2,5 år sedan.)

Tankar? Funderingar?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1269706
Jag hade ett liknande problem på min V60.
Det finns en kontakt på ena batteripolen till s/s-systemet, denna drog jag loss och väntade lite och klickade tillbaka. Efter detta har det fungerat felfritt.
Denna borde finnas även på din bil, så jag hade börjat där...

Bilder i länken nedan:
viewtopic.php?p=960279#p960279
av Nurnoj
#1269838
Ja, det såg lika ut i min bil. Kopplade loss lilla kontakten, lät den vila, nu får vi se om S/S uppför sig på annat sätt efter några dagar.
av Nurnoj
#1271803
Bilen stod i vila några dagar efter att jag kopplade ur kontakten. Men nu när jag kört ett tag säger den ändå att S/S är inaktivt pga elsystem. Skumt, men det känns återigen som att det är batteriet.
Användarvisningsbild
av x74
#1272095
Har en v60 -16, har precis likadant, efter 2år slutade SS fungera, laddar jag så fungerar det nån vecka, dock märks det för övrigt inte att batteriet skulle vara dåligt, inga medd eller sånt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1272101
x74 skrev: mån 01 okt 2018, 14:50 Har en v60 -16, har precis likadant, efter 2år slutade SS fungera, laddar jag så fungerar det nån vecka, dock märks det för övrigt inte att batteriet skulle vara dåligt, inga medd eller sånt.
Testat tipset med kontakten och se om det hjälper? Funkade på min...
Användarvisningsbild
av x74
#1272926
fjohan82 skrev: mån 01 okt 2018, 15:36
x74 skrev: mån 01 okt 2018, 14:50 Har en v60 -16, har precis likadant, efter 2år slutade SS fungera, laddar jag så fungerar det nån vecka, dock märks det för övrigt inte att batteriet skulle vara dåligt, inga medd eller sånt.
Testat tipset med kontakten och se om det hjälper? Funkade på min...
Har jag provat.

Bilen klagar hela tiden på låg ba[…]

Däck tryck

Hej jag har funderat lite på detta kan det h[…]

Hej alla, Är det någon som vet vilka a[…]

På en "äkta" EPA med en sp&au[…]