Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1269601
Att man ska använda karossen som jordpunkt vid laddning för det sitter en mätshunt på minuskabeln har ju varit uppe 100 ggr.

Men följdfrågan är.Hur använder bilen mätvärden?
-Är datorn igång 24/7 och mäter laddningen, går den aldrig i sleep, om bilen står på underhållsladdning?
-Har den summerat all i och urladdning sedan bilen/batteriet var nytt för att veta hur mycket det är laddat?
-Kompenserar den för att batteriet blir äldre med sjunkande kapacitet och ökande självurladding ?

Eller används det bara när bilen är igång för att mäta spänning/ström så man bilen laddar batteriet optimalt , så det är strunt samma var man ansluter laddare när bilen är avstängd?
av Rådlös
#1269611
En intressant fråga. Jag har inget svar men gissar att det går att hitta ledtrådar här: http://www.volvowiringdiagrams.com/volv ... iagram.pdf
Detta är bara en årsmodell, tror jag? Men det beror nog på att jag har en -08. Det måste ju gå att hitta fler årsmodeller om man bläddrar lite i adressinnehållet.

Jag ser att länken troligen spärras. Den gör det för mig i alla fall. Men Googla på Volvowiringdiagrams
Då kommer man in på rätt spår.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1269688
Självurladdningen kan den ju inte hålla koll på, men den vorde ju stämma av med vilospänningen också för att skatta den. På samma sätt bör ju datorn kunna se att vilospänningen ökat och på så vis gissa att extern laddning utförts.
av dannesk
#1269716
BMS mäter laddningen även om bilen är avstängd . Enklast är väl att ansluta minus till jordpunkt i kaross som brukligt vid laddning så behöver man inte bekymra sig överhuvudtaget oavsett BMS eller ej.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1269729
dannesk skrev: sön 16 sep 2018, 22:26 BMS mäter laddningen även om bilen är avstängd . Enklast är väl att ansluta minus till jordpunkt i kaross som brukligt vid laddning så behöver man inte bekymra sig överhuvudtaget oavsett BMS eller ej.
Ok, så Battery Management System sover aldrig, utan övervakar batteriet 24 timmar/365 dagar per år.

Så hur använder BMS informationen? När man monterar in ett nytt batteri, måste det alltid vara 100% fulladdat, annars hamnar man snett direkt?
av peckapecan
#1272389
Från vilken årsmodell började Volvo med Övervakning ?
Tror jag frågat tidigare ang min bil men inte fått något riktigt svar om den har det eller inte .
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1272393
Fortfarande ingen som kan svara på hur BMS fungerar?

Tex räknar den ut hur mycket ström som finns kvar i batteriet / hur bra det är laddat genom att tex räkna ut hur mycket ström som gått in - hur mycket ström man tagit ut. I stället för att gå på spänningen i batteriet tex ?

Någon som har en aning ?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1272422
Hur BMS verkligen fungerar vet jag inte.
Däremot kan jag inse att de har tillgång till systemspänningen och ström in/ut. Däremot inte densiteten på batterisyran, som annars ger ett bra mått på laddningstillståndet.
Om jag själv fick i uppdrag att konstruerar en sån mojäng skulle jag räkna ström in/ut, multiplicerat med laddningsverkningsgraden, för att få en uppfattning om hur läget är. Sen skulle jag, med lagom långsamhet, adaptera mot tillståndet full systemspänning, ledig kapacitet från generatorn och försumbar laddström för att beräkna var 100% laddning inträffar. Då kan man nollställa strömuttaget där.

Som vanligt så kan man säkert förfina det här när man jobbat med, och observerat, systemet ett tag. Men något i den stilen skulle vara min ansats när projektet påbörjas. Volvos konstruktörer är säkert inte dummare än vad jag är, så något liknande skulle jag tro att de hittat på.
Kan full systemspänning inte upprätthållas utan förhållandevis stor laddström över längre tid kan man inse att batteriet inte längre har 100% av sin ursprungliga kapacitet.
av Schmoyoho
#1272515
Kan besvara två frågor med ett utdrag ur VIDA. Så här står det när man under bilkommunikation går in och ska nollställa lagrad BMS-info i CEM efter man monterat ett nytt batteri. En parentes är att jag för ett år sedan bytte batteri i en bekants bil efter att en cell pajade i bilens batteri. Jag glömde nolla BMS men mig veterligen har bilen inte klagat något.
Information about the vehicle's power supply such as standby current and battery information is stored in both the central electronic module (CEM) and the battery monitoring sensor (BMS). With this service the stored power supply information is reset.

In order for the battery monitoring sensor to calculate the battery's correct charge level, the vehicle must be in sleep mode for at least 4 hours after reset. In some instances 6 hours in sleep mode may be required. This is on the condition that the ignition key has been removed, doors and lids are closed and the car is locked. If the charge level is still low, the brake energy regeneration feature and start/stop feature will not be permitted. The battery requires charging.

Lite mer om BMS. Hittade ingen design and function men däremot nämns det att bara bilar med "Brake energy regeneration" har BMS. Min S80 -07 har iallafall inte BMS utan det kom väl runt... MY12 kanske?
Readout of information stand-by current
Using this service it is possible to read off information about the vehicle's standby current consumption from the battery monitoring sensor (BMS) via the central electronic module (CEM).

When the vehicle sets the CAN network and the control module to "sleep mode", power consumption is reduced. Factors such as whether the vehicle is locked, the alarm is on or off or whether any doors are open affect the rate at which the vehicle will reach standby power consumption. The lowest power consumption is achieved the quickest when the vehicle is locked, the alarm is on and the vehicle's doors are closed.

The battery monitoring sensor registers the vehicle's stand-by current every minute in "sleep mode" . The readout shows the average value of the stand-by current that the vehicle has had over the last 10 hours when the vehicle was in "sleep mode".

The average value of the vehicle's stand-by current should be less than 25 mA.

Hint: After resetting the battery monitoring sensor (BMS) to zero, the sensor adopts an initial standby current of 30 mA. The value only shows the actual standby current after the vehicle has been set in "sleep mode".
The read out also shows the number of occurrences in "sleep mode" of at least 8 hour periods continuously, split into different sleep mode intervals, which the vehicle has found itself in. This means that the number of occurrences of "sleep mode" should be within the interval 0-9 mA, 10-19 mA, 20-29 mA. If there are values in the greater stand-by current interval, there is something in the vehicle that consumes more current than usual, which can cause the battery to discharge.

When reading out the stand-by current consumption, it will soon become evident if there is a power consuming component in the car drawing an excessive amount of current. If it is obvious that the current consumption is greater than the given parameter, perform fault tracing

Note! If the standby current has been too high and one or more causes have been identified and corrected then the values in the standby current ranges should be reset to zero. Resetting to zero should only be performed for this reason!
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]