Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RoyG
#1266006
I somras lade acn av, har bytt komressor(NY) och även högtrycksgivaren(NY).
felkoden kvarstår och acn funkar inte.
Har lämnat in bilen och det lutar på att styrenheten som spökar.
Någon som varit med om liknande?
Bara styrenheten går ju lös på ca 11 laxar.. :-(
tack på förhand
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1268445
Vida säger att det kan vara kortis/trasig signalkabel till (nånting). Alternativt givare, men den har du redan bytt ser jag.
Diagnostic trouble code (DTC) information ECC-P053300

Condition
The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the engine control module (ECM) detects that the signal from the air conditioning (A/C) pressure sensor is higher than the normal operating range.
The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed while the engine is running and while air conditioning (A/C) control is active.

Substitute value
None.
Possible source
  • Short-circuit to supply voltage in the signal cable
  • Open-circuit in the power supply
  • Open-circuit in the ground lead
  • Damaged A/C pressure sensor.
Fault symptom[s]
  • The air conditioning (A/C) system does not operate.
av RoyG
#1268539
yes, givaren är bytt. Med datorn inkopplad visar den 25000 kpa ca i tryck, oavsett om bilen är igång eller bara på tändningsläget. likaså med den gamle givaren inopllad isyället för den nya, och då i luften (förstå mig rätt)
via datorn kan jag starta acn på acrelät, men inte annars
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1268541
Då låter det ju spontant som kortslutning nånstans. Finns bara tre sladdar på den ser det ut som på schemat (och om jag kollar rätt givare :P), så det borde gå relativt fort att mäta sig till för nån som har lite koll på bil-el.
Användarvisningsbild
av LeifA
#1268602
Om du har 25000 i tryck så är det något fel på givare eller kabel till styrenheten. Kortis mest troligt, avbrott brukar ge minusvärde.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]