Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kas006
#1265668
Tjo!

Jag har fått ett jobbigt oljud från vad jag tror är vänster framhjul. Om man skulle beskriva ljudet så är det wowowowowo och följer bilens hastighet. Jag har tagit bort alla hjul och inspekterat, brutit, bändit och roterat och hittar fanimig inget fel någonstans. Jag har även switchat runt hjulen för att se om det är något däck som låter.. men ljudet kvarstår fram. Jag misstänker ju att även fast det inte glappar så kan det vara hjullagret som kroknat, men det brukar väl vara ett mer vindande ljud och uppenbarar sig mer när man svänger åt ena hållet? Jag tycker ljudet är oförändrat när jag svänger... Jag känner även dessa "impulser" i gaspedalen vilket indikerar att det är något fram och inte bak. Andra saker värt att nämna är att däck och bromsbelägg är nya sedan förra sommaren. Någon som har en idé?
av MickeM
#1265715
Sällan ett hjullager på en driven axel blir glappt trots missljud.

Men sedan subframen gjorde sitt intåg i bilens konstruktion kan man helt luras av vilken sida som låter.
Uteslut inte höger sida. Där har drivaxeln ett stödlager också.
av MickeM
#1265746
Det övriga som kan låta har du ju undersökt.
Tom flyttat runt hjulen....

Möjligen lagret på höger drivaxel då, men brukar ändra ljud vid acceleration osv eftersom belastningen ändras.

Visst kan det vara växellåda/slutväxel också, men hjullager är troligare.

Baserat på dina ord, så låter det som hjullagret.
Men jag har inte sett eller kört din bil!

Ibland kan man med dåligt hjullager känna vibrationer i fjädern när man snurrar ett upphissat hjul. Men inte alltid.

Och ingen förändring i ljudet om du bromsar lätt?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1265750
Jag bytte nyligen båda på en v70 -12 pga svårt att höra vilken sida. Tydligt lagerljud, men inget märktes när man hissade och roterade hjulet, inget heller när drivaxeln var lossad och man får lite bättre känsla. Men tyst blev det.
Tips är byta skivorna samtidigt, de är i regel omöjliga att få av utan att våldföra sej.
av Kas006
#1265757
Svårt att tro att det är växellåda då ljudet inte slutat om jag rullar i friläge. Ljudet börjar höras runt 50-70kmh och blir värre och värre tills det runt 110kmh blir så frekvent så det knappt hörs. Wowandet tror jag låter likadant när jag bromsar ,ingen skillnad på karaktär.
av Schmoyoho
#1265780
TommyP86 skrev: mån 20 aug 2018, 22:08Tips är byta skivorna samtidigt, de är i regel omöjliga att få av utan att våldföra sej.
Hade av en skiva nyligen, den satt hårt men släppte efter jag körde 2-3 omgångar 5-56 som fick krypa in mellan nav och skiva och bankade med en gummiklubba med en träplanka emellan. Skivorna är dock "nybytta" (två år sen) så det kanske var fusk, kanske inte hade hunnit rosta fast helt och hållet.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1265783
Schmoyoho skrev:
TommyP86 skrev: mån 20 aug 2018, 22:08Tips är byta skivorna samtidigt, de är i regel omöjliga att få av utan att våldföra sej.
Hade av en skiva nyligen, den satt hårt men släppte efter jag körde 2-3 omgångar 5-56 som fick krypa in mellan nav och skiva och bankade med en gummiklubba med en träplanka emellan. Skivorna är dock "nybytta" (två år sen) så det kanske var fusk, kanske inte hade hunnit rosta fast helt och hållet.
Då är det fusk Bild det var originalskivor jag plockade av (21 000 mil) och en hade fastnat rejält, den andra nästan ramlade av.
Inte väldigt servicevänligt när naven har samma diameter som hålet i skivan...
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]