Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ppetrelli
#1265503
Jag har ett problem med bilens HVAC som inte Bilia och sedermera Volvo inte rår på.

Bilen: V70II 08 2.5T

Problemet: dåligt blås från samtliga ventiler. För att känna något luftflöde alls måste fläkten vara ställd på eller nära maxhastighet. Både på kall och varm luft. Ibland är det så redan när man startar motorn, och ibland kommer problemet efter 5-60 min färd.

Följande är åtgärdat: Byte evaporatorns tempgivare. Byte kompressor. Tömning och fyllning av gas.

Bilia hittar inga felkoder så de vet inte vad de ska göra. Volvo anser att man ska byta en komponent i taget tills problemet är löst. Det blir ju en rejält dyr historia.

Ibland kommer blåset igång när man gör en kraftig sväng i högre hastighet. Det får mig att fundera på om det är något spjäll som har fastnat i stängt läge.

Har ni haft något liknande problem, eller har ni någon aning om vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1265662
Jag har varit med om en V70N, där skumpackningen som sitter i skarvarna mellan olika plastrördelar i det centrala värmesystemet (framför mittkonsolen) hade släppt från skarven. Skumtätningen kröp in i röret och snodde in sig i själva spjället.
Men då bör du få felkod för att motorn inte kan gå hela vägen.
Det kanske sitter något skräp någonstans? Har bilen kupéluftfilter?
av ppetrelli
#1265701
Tack för hjälpen ni båda! Jag ska kolla luftfiltret om något gojs är ivägen.
Rören för luften kommer man väl inte åt utan att riva en hel del?
Förresten, idag hoppade luftflödet igång efter att jag körde över en vägbula lite väl snabbt. Som att något ”lossnade” när bilen skumpade.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1265703
Konstaterades det att evaporatorn frös innan man bytte massa delar? Annars låter det inte seriöst...
av ppetrelli
#1265710
Ja, evaporatorn frös tydligen. Byte av tempgivaren hjälpte inte. Efter många diagnostimmar med felfri drift tyckte teknikerna att kompressorn jobbade för hårt. Så den byttes, men samma problem kvarstår :-(
av MickeM
#1265713
Du har ju aldrig en fryst evaporator när bilen startas efter att ha stått.....
Efter 60min kan jag köpa......
Inte 5 min. No way!

Och då skulle det blåsa friskt om man satte max värme, eftersom luften då direkt styrs genom värmeelementet istället.
Testade dom det? Annars ska dom klåparstämplas!
Användarvisningsbild
av apersson850
#1265735
Det är ju bara att trycka på knappen AC, så stänger man av kompressorn. Konstigare än så är det inte att kolla om det gör någon skillnad.
av MickeM
#1265739
Jo, till slut.
Men stänger man av AC ska det ju tina först innan luften flödar fritt igenom en igenfryst evaporator.
Det sker inte omedelbart.

Då ska man köra med AC av från start isf.
Då fryser det aldrig igen och blir tätt.

Ställer man om till värme styrs luften om omedelbart. Då passerar det inte evaporatorn öht.
av ppetrelli
#1265759
Åter igen tack för era svar!
Det gör ingen som helst skillnad om man slår av AC med knappen på mittkonsolen. Har nog prövat det hundra gånger. Jag kör alltid på autoläge med AC på oavsett temperatur ute.

Håller helt med om att evaporatorn inte kan vara frusen från start! Men det verkar inte verkstaden ha uppmärksammat. Självklart skräms bilen till att blåsa för fullt när den står på verkstadsgolvet...

Det blåser INTE friskt på full värme. Precis lika dåligt.

Kanske blir att besöka någon renodlad AC-firma istället. Vet ni någon som ni kan rekommendera?
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]