Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobej
#1265242
Har lite funderingar angående växellådan AWTF-80SC (den sexväxlade) som sitter i många av bilarna.
Köpte bilen för några månader sedan och reagerar över att den rycker vid växling (varierande grad). Har haft bilen inlämnad på volvo vilket resulterade i en mindre provkörning och avläsning med resultatet att dem inte såg något fel, lådan är ibland vid nerväxling speciellt när man saktar ner mellan 45-40 riktigt burdus och man kan känna växelbyte även uppåt ibland. Plötsligt bestämmer sig lådan för att vara snäll och man känner absolut inga byten mellan växlar.
Skulle vilja höra lite om era erfarenheter av detta.
#1265253
Min 2012:a gjorde så när den var ny. Avhjälptes på garanti med omprogrammering av TCM (Transmission Control Module). Sen blev lådan gradvis lite råare i växlingarna, men så sakteliga att jag knappt märkte det. Inte förrän jag gjorde det första oljebytet i automaten efter 12000 mil. Skillnaden var dramatisk. Mycket högre kvalité på växlingarna efter det.
När nästa oljebyte gjordes, efter 24000 mil, var skillnaden inte alls lika stor, även om den var fullt märkbar. Men det är uppenbarligen de första tusentalen mil som sliter bort mest skräp från bromsar och kopplingar i den då nya lådan.
Vid första bytet hade oljan bytt färg från hallonsaft till svart vinbärssaft. Men den luktade inte bränt. Andra bytet var det mer från hallonsaft till röda vinbär. Inte bränd då heller.

Man kan väl anta att den programuppdatering som jag fick 2012 är standard i en 2014. Men ett oljebyte är det första jag skulle rekommendera.
av mbc
#1265337
Känt fel, internt läckage i lådan, nödlösning är en adaptionskörning men förr slutade det oftast med växellådsbyte, nu har jag läst nånstans att de byter några tätningar i lådan och det blir bra.
Har du nyss köpt bilen har du kanske garanti, ev maskinskadeförsäkring beroende på vilket försäkringsbolag du har.
#1265409
Trodde att det var ett fel som var avhjäpt på dem nyare lådorna men det är det alltså inte? Fick förlängd garanti på ärendet med växellådan och verkstaden sa att jag ska kontakta dem igen om problemet kvarstår efter några mil. Har dock inte blivit bättre. Dem raderade minnet och skillnaden jag kan känna är att den inte växlar ner lika fort vid belastning. Dem trodde att det kanske kan hjälpa att programmera den manuellt. Nödlösning?
#1265413
Tobej skrev: lör 18 aug 2018, 13:06 Trodde att det var ett fel som var avhjäpt på dem nyare lådorna men det är det alltså inte? Fick förlängd garanti på ärendet med växellådan och verkstaden sa att jag ska kontakta dem igen om problemet kvarstår efter några mil. Har dock inte blivit bättre. Dem raderade minnet och skillnaden jag kan känna är att den inte växlar ner lika fort vid belastning. Dem trodde att det kanske kan hjälpa att programmera den manuellt. Nödlösning?
Ta denna kontakt så fort det blir vardag igen.
Är bilen köpt av en Volvohandlare?
#1265984
Jag hade, vad jag förstår av din beskrivning, exakt samma problem med undantag för att uppväxlingarna gick bra. För mig var det speciellt när jag lät bilen rulla utan gas, tex in mot en korsning, och hastigheten nådde ca 40 km/h så smällde en växel i med ett ljud som lät som jag körde på något. Inträffade dock inte alltid.
Bilen var inne ett flertal gånger och man nollställde adaptionen och några gånger körde meken en ny adaptionskörning och någon gång körde jag den. Detta hjälpte inte.
Bad honom kolla om inte det fanns något skrivet på Volvos service bulletiner och efter några dar hörde han av sig och sa att han hittat vad som skulle göras. In med bilen och de rev hela lådan för att byta några ringar till en annan sort och sedan dess har den gått som en dröm.
Så, lådan ska inte bete sig på det sättet och det finns ett känt sätt att åtgärda det.
#1266933
Gjort den operationen med min låda med vid 12000 mil.
Går bra efter det, slagit om till 18500 nu.
Tog det på maskinskada på försäkringen(Folksam upp till 15000 mil).
Såg räkningen dom skickade, 20000 picks!

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]