Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1265064
Jag köpte en V70 Momentum -12 i somras och allt verkar fungera, utom ljudsignalen då LDW eller kollisionsvarningen larmar. Lysdioderna vid framrutan blinkar frenetiskt och ljudet på stereon (om den är på) sänks eller stängs tillfälligt av då larmet går. Jag har letat febrilt efter en inställning för detta men hittar inget. Jag blev dock ganska bekant med menysystemet på kuppen, så det var ju bra ;) Är detta något som förra ägaren kan ha moddat så att det inte ska pipa (för det ska det väl?), eller hur ställer man in så att det piper?

Alla tips tas emot tacksamt!

/Fredrik
#1266181
Tack för svaret. Den kryssrutan är ikryssad (dubbelkollade precis) och jag vet att jag har kryssat ur och sedan i den igen, men det är fortfarande samma beteende. Eftersom ljudet sänks av "Lane Departure Warning" och tystas helt vid kollisionsvarning verkar det som om systemet vill pipa eftersom radion sänks, men själva pipet kommer inte.
#1271224
Hej! Lite sen uppföljning, men felet kvarstår. Att jag missat pipet är nog ganska uteslutet, men tack i alla fall, apersson850 ;) Jag funderar på om de programmerat bort pipet, men säljaren nämnde just att besiktningsmannen fått det att pipa och bromsarna slagit till för att han körde mot garageporten som inte var riktigt uppe, så då borde han ju nämnt att han tagit bort pipet kan man tycka. Går varningsljudet igenom stereon eller finns det en separat högtalare för det?

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]