Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joli001
#1264972
:-D ;-) Hej

Nu är det dags att köpa min första Volvo, har varit trogen Ford i alla år

Har tänkt mig en V70 2012-2015, antingen med D2 eller D3 motorn

Eftersom jag inte skall dra någon Husvagn så bör det fungera med D2 (tror jag),. vad säger ni som har mera erfaenhet ??

Eller bör man gå upp till en D3 ?

Antalet mil skall ligga i intervallet 10 - 14 000. Jag vet att det kommer ett kamrems byte vid ca 18000 mil
Vilka andra miltal bör man ha koll på ?

Partikelfilter byte ??

Eftersom det inte har så stor betydelsen med Manuell eller Automat, så är jag öppen för era erfarenheter

Hls
Johan
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1264986
Allt är en bedömningssak, men många upplever D2 i kombination med V70 som ofantligt slö, framförallt om man ska göra en omkörning.
D2-motorn i V50 har byte av kamremmen vid 14000 mil, vet inte om det är samma i V70.

Ut och provkör! :-)
av Rådlös
#1264996
Även multiremmen skall bytas vid ett bestämt miltal, som jag inte vet just nu. Men den får hur som helst inte bli äldre än 10 år.
av qsecofr
#1265000
Kör en D2 och är nöjd med den. Hade en AFV innan med ganska precis dubbla antalet hk. Nu har jag halverat hk och även bränslekostnaden

D2 har ingen bytesintervall på partikelfilter, det var innan på Drive som man behövde byta.



Tapatalked.
av joli001
#1265024
Vilka erfarenheter har ni med manuell eller Automat låda ?
Ifall det dra mera med Automat så har det ingen betydelse.

Varför jag frågar är för att jag har lite dåliga erfarenheter av Automat på Ford, höll bara 20 000 sedan gav den upp
av Tompan60
#1265036
Läser man i detta forum har många problem med automater som kommit upp i drygt 15000 mil. Kör själv en Manuell D3. Är nöjd
av Millea
#1265053
Har du tänkt dig större och bredare däck än 205/16 på bilen så tänk på att det tar mkt kraft. Jag tycker D2 är alldeles för klen med standard 205 däck och ingen bil man kör om med direkt. Jag har själv en 2012- D3 163 hk manuell. Den tyckte jag blev klen med 18 tummare. Har optimerat den till 192 hk och nu går den ganska hyfsat. Når dock inte upp till D5:ans register riktigt tyvärr.
av simonwest
#1265327
Kul med en Volvo, tror defenitivt du kommer bli nöjd! :) Ska först säga att jag själv kör en V70 2011 D4164T Manuell - DrivE (1.6D / D2) vad man vill kalla den. Jag kan hålla med om att det inte direkt är en raket, men den är fullt körbar och går fint så länge man anpassar körning efter vart motorn mår bärt, har inte dragit med den men har åkt full bil med full packning utan att behöva ta han till varvstopp. :) Tänkte summera lite nedan vad jag har för erfarenhet gällande de du efterfrågar.

D3 (163hk, också känd som D4 2013,14) är överlag en "bättre" motor skulle jag säga då det är en Volvo motor, men kommer självklart att vara törstigare blandat, men denna har ju Aisin automatlåda med momentomvandlare så automaten kommer dricka mer, men de håller bra. Oljebyte i automatlådan på dessa är inget som Volvo har som serviceåtgärd men rekomenderas lite olika på olika ställen men runt 10.000 mil är det vettigt att spola den under normala förhållanden. :)

Om vi hoppar över till 1.6D / DrivE / D2 så finns det två modeller av denna motor i V70: D4164T (1.6D / DrivE) och D4162T (D2). D4164T är den som kom först med 109hk, denna har partikelfilter som skall bytas var 12.000 mil (enligt rekomendation, de funkar längre beroende på körstil) och även påfyllning av en vätska som kallas "Eolys" var 6000:e mil, det är ett addativ som blandas med dieseln för att hjälpa till med sot-förbränningen. (Funkar som AdBlue i nyare bilar /Lastbilar) Den som kom efter D4162T har ett underhållsfritt partikelfilter, men mindre intervaller på kamrem & bränslefilter. Automatlådan i dessa bilar är i princip samma låda som du hittar i ford, den kallas "powershift". En version av DSG, denna behöver man vara väldigt ordentlig med oljebytena på, ananrs kan de rasa ordentligt snabbt. (Är inte säker på om det är 6.000 eller 8.000 mils intervall men något av de.) Annars är det en ganska stadig låda så länge den underhålls och inte misshandlas. (Kraftiga accelerationer/tunga släp, etc.) Från personlig erfarenhet och från vad jag läst utöver det så kan denna låda upplevas som lite oförutsägbar tidvid; har lite svårt att bestämma växel, seg när man ska åka iväg från stopp, etc... Så rekomenderar att testa själv. :)

Drar lite info nedan om olika intervaller, källorna kommer direkt från Volvos kundservice.


D4164T / 1-6 DrivE
  • Bränslefilter: 6.000
    Olja/oljefilter: 2.000 / 1år
    Kamrem: 24.000 / 10 år
    Multirem: 24.000 / 10 år
    Partikelfilter 12.000
    Eolys vätska 6.000
D4162T / D2
  • Bränslefilter: 4.000
    Olja/oljefilter: 2.000 / 1år
    Kamrem: 14.000 / 10 år
    Multirem: 24.000 / 10 år
D3 / D4 (163 HK - 2.0L - 5 Cylindrig)
  • Olja/Oljefilter: 3.000 / 1år
    Kamrem: 18.000
    Multirem: 9.000
    Automadlådeolja: 10.000 (inte ett krav)
Övrigt
Kontrollera dieselvärmaren på båda motorerna

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]