Kul med en Volvo, tror defenitivt du kommer bli nöjd! :) Ska först säga att jag själv kör en V70 2011 D4164T Manuell - DrivE (1.6D / D2) vad man vill kalla den. Jag kan hålla med om att det inte direkt är en raket, men den är fullt körbar och går fint så länge man anpassar körning efter vart motorn mår bärt, har inte dragit med den men har åkt full bil med full packning utan att behöva ta han till varvstopp. :) Tänkte summera lite nedan vad jag har för erfarenhet gällande de du efterfrågar.
D3 (163hk, också känd som D4 2013,14) är överlag en "bättre" motor skulle jag säga då det är en Volvo motor, men kommer självklart att vara törstigare blandat, men denna har ju Aisin automatlåda med momentomvandlare så automaten kommer dricka mer, men de håller bra. Oljebyte i automatlådan på dessa är inget som Volvo har som serviceåtgärd men rekomenderas lite olika på olika ställen men runt 10.000 mil är det vettigt att spola den under normala förhållanden. :)
Om vi hoppar över till 1.6D / DrivE / D2 så finns det två modeller av denna motor i V70: D4164T (1.6D / DrivE) och D4162T (D2). D4164T är den som kom först med 109hk, denna har partikelfilter som skall bytas var 12.000 mil (enligt rekomendation, de funkar längre beroende på körstil) och även påfyllning av en vätska som kallas "Eolys" var 6000:e mil, det är ett addativ som blandas med dieseln för att hjälpa till med sot-förbränningen. (Funkar som AdBlue i nyare bilar /Lastbilar) Den som kom efter D4162T har ett underhållsfritt partikelfilter, men mindre intervaller på kamrem & bränslefilter. Automatlådan i dessa bilar är i princip samma låda som du hittar i ford, den kallas "powershift". En version av DSG, denna behöver man vara väldigt ordentlig med oljebytena på, ananrs kan de rasa ordentligt snabbt. (Är inte säker på om det är 6.000 eller 8.000 mils intervall men något av de.) Annars är det en ganska stadig låda så länge den underhålls och inte misshandlas. (Kraftiga accelerationer/tunga släp, etc.) Från personlig erfarenhet och från vad jag läst utöver det så kan denna låda upplevas som lite oförutsägbar tidvid; har lite svårt att bestämma växel, seg när man ska åka iväg från stopp, etc... Så rekomenderar att testa själv. :)
Drar lite info nedan om olika intervaller, källorna kommer direkt från Volvos kundservice.
D4164T / 1-6 DrivE
- Bränslefilter: 6.000
Olja/oljefilter: 2.000 / 1år
Kamrem: 24.000 / 10 år
Multirem: 24.000 / 10 år
Partikelfilter 12.000
Eolys vätska 6.000
D4162T / D2
- Bränslefilter: 4.000
Olja/oljefilter: 2.000 / 1år
Kamrem: 14.000 / 10 år
Multirem: 24.000 / 10 år
D3 / D4 (163 HK - 2.0L - 5 Cylindrig)
- Olja/Oljefilter: 3.000 / 1år
Kamrem: 18.000
Multirem: 9.000
Automadlådeolja: 10.000 (inte ett krav)
Övrigt
Kontrollera dieselvärmaren på båda motorerna