Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jaxione
#1263800
Hej!

Har vad jag tycker är ett missljud när jag vrider på ratten. Har filmat det hela så ni kan höra ljudet. Hörs bäst när jag ratten snabbt fram och tillbaka i filmen. Låter som det kommer någonstans från själva ratten. Svårt att beskriva ljudet men det låter som en plastkula eller plastbit som åker fram och tillbaka. Alternativt att något går emot.

https://streamable.com/i2j6r

Är det normalt eller inte? Jag är totalt allergisk mot alla ljud som jag inte tycker ska vara där :) Har nyligen köpt bilen så är extra uppmärksam just nu också

Mvh J
#1263819
För att förtydliga, det är alltså inte det hasande ljudet jag menar utan det andra. Så svårt att beskriva men det låter lite som det skulle ligga något och rulla fram och tillbaka i ratten. Kan det vara något kullager som låter?
#1264609
Hej igen! Spelade in ljudet igen, här hörs det tydligare, ingen som vet vad det kan tänkas vara? Det är inte jämnt utan mest när bilen är "kall" på morgonen. Kan tänka mig att det kommer höras hela tiden i höst vinter.




Tacksam för hjälp.
#1265181
VolvoAB skrev: ons 15 aug 2018, 18:50 Kontaktrullen?
Vad gör den? Kan den låta bara när det varit "kallt" ute? Nu när det har varit ner mot 10-12 grader på kvällarna så är det här ljudet supertydligt och ger sig inte för än det blir varmare ute. Då hörs inte ett knyst
#1265202
Kontaktrullen (eller clock spring på engelska) är anordningen som överför el mellan ratten och resten av bilen.
Har aldrig hört någon som har låtit, men det verkar som en bra gissning. Den borde kunna låta mer när det är kallt. "Bandet" i den är ju ledare inbakade i plast.

Finns en hel del på youtube.
#1265239
GubbNicke skrev:Kontaktrullen (eller clock spring på engelska) är anordningen som överför el mellan ratten och resten av bilen.
Har aldrig hört någon som har låtit, men det verkar som en bra gissning. Den borde kunna låta mer när det är kallt. "Bandet" i den är ju ledare inbakade i plast.

Finns en hel del på youtube.
Har kollat lite på youtube och det skulle kunna vara det även om mitt missljud är väldigt mycket mildare än skräckexemplen på youtube. Antar att det är svårt att göra något åt själv? Får bli att fråga verkstaden om dom kan göra något.
#1278096
Nu har jag haft bilen inne 3ggr utan att dom lyckats fixa det, dom har smörjt, fixat en kabelkanal som låg emot någonstans och haft ratten borta och kollat men dom hittar inget. Någon som har någon ide vad det kan vara? Blir tokig snart. Är bara när det är kallare ute......Är det 15-20plus är den knäpptyst.

Finns det något kännt fel eller liknande man kan hänvisa till för verkstaden verkar inte kunna hitta något :( Please help

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]