Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jornor02
#1262069
Har problem med att bilen rycker när man kör lugnt. Kör man med farthållare i 90 km/h så rycker bilen när motorn belastas i små uppförsbackar.

Bytte olja/filter, bränslefilter, luftfilter, partikelfilter utan förbättring. Inga felkoder varken före eller efter servicen. Oljedimma hittas i slangen mellan ventilkåpan, luftfiltret och turbons inlopp redan efter ett par körda mil. Knappt ingen oljedimma efter turbon mot intercoolern. Turbons axel snurrar lätt utan axiellt spel.

Har på senare tid hörts ett gnäggande ljud när varvtalet sjunker vid vissa växlingar under körning. Har nu lyckats återskapa ljudet när bilen står stilla i neutralläge och man gasar upp till 3000-5000 varv och då hörs ljudet strax innan tomgång erhålls.


Några tips på vad felet är eller varifrån ljudet kommer?
#1264111
Ursäkta om jag flikar in på ditt inlägg, men har samma ljud på tjejens v70 1.6 drive, har felsökt men inte hittat orsaken, vore skönt om man kunde få ordning påt. Om nu någon vet lite mer exakt vad de kan vara?
#1264129
Det är inte så att det sitter ett sportluftfilter i bilen?
Typ ett K&N filter i originalburken?

När jag körde 945 LTT, så monterade jag ett sådant filter. Och fick samma typ av ljud som man hör vid 11-12sek i ljudfilen.

Dock är det ju inte samma typ av motor, men ljudet är det samma.

Ljudet bör komma från turbon när trycket släpper.

Alternativt kanske det kan vara något läckage på insugningssidan.?

Och att den gnäggar... Ja man räknar ju motorstyrkan i hästkrafter.
Så ett visst läte är ju naturligt. :-D
av jornor02
#1264413
Ceska skrev: mån 30 jul 2018, 08:38 Misstänker att det är VNT mekanismen som börjar kärva eller EGR ventilen
VNT-mekanismen har jag kollat och den rör sig enkelt så den kärvar alltså inte. Dock vet jag inte hur den skall röra sig när man gasar så den "pryl" som styr aktuatorn (vakuumklockan) kanske inte är okej. Ej heller vet jag hur jag skall kontrollera EGR-ventilen förutom att köpa en ny och byta. Finns det sätt att felsöka den?
#1268847
Har exakt samma ljud från min v70 2.4D -09 fast aningen kraftigare, gnägger, dumpar m,m har felkod på överladd, och signalfel på buss till turbo, har bytt aktuatorboxen på turbon, även turbotrycksensor vid intercooler, kollat vnt då den inte kärvar, men har samma fel än, ryckig, hackig gång, både vid jämn fart och pådrag, så följer om du finner felet på din

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]