Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Salaman
#1261662
Hej! Ny på forumet.

Är ute efter en V70 2014 och framåt och har funnit denna som jag tycker ser rätt intressant ut. Vet inte om
man får länka till blocketannonser här, så jag skriver lite om den istället.

Volvo v70 D4 (EJ AWD) -15. Automat. 16k mil. Solid vit. Euro 6 med skatt på 1400 kr (befriad till och med 2019). Gått som tjänstebil. Bra friktionsdäck hänger med. 140 000 kr är priset.

Till mina frågor:
1. Euro 6 motor är ju bra, lägre skatt bla. Men stämmer det att Euro 6 drar mer än Euro 5?
2. Vad är för och nackdelar med solid vit färg istället för metallic?
3. Säljaren säger att kamremmen ska bytas vid 24k mil eller 10 år. Stämmer det? Har för mig att det ska vara 18k mil.
4. Är det något speciellt man ska se upp för på dessa bilar? Vissa punkter jag ska kolla på extra noggrant? Saker att tänka på när jag provkör?
5. Är detta en 8 stegad låda?

Detta är första gången jag köper en Volvo och vill därför gärna ha så mycket fakta och kunskap som möjligt inför en eventuell affär :-)

Tack så jättemycket på förhand!
av MickeM
#1261678
Inget särskild forumdel för köpråd, men finns ofta klistrade trådar med nyttig information.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]