Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseLuring
#1261151
Hej gott folk! Som rubriken beskriver så har jag ett missljud när jag kall startar bilen och vid gaspådrag när jag åker från garaget men det försvinner när den har blivit varm.. Har byt multirem men missljudet består har ej dock byt remmen till ac. På denna länk kan ni höra ljudet

MVH:Lasse
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1261161
Fungerar ACn?
Försvinner ljudet om du stänger av ACn på knappen?
För jag tycker att det låter som om det är ac kompressorn som låter illa.
av Yaniz
#1261195
Uppstår ljudet endast vid kallstart eller vid varje start? Uppstår ljudet uteslutande vid kallstart kan det vara VVT-enheten eller startmotorn som är defekt. VVT-enheten gillar inte dålig olja (långa bytesintervaller, fel visko eller/och fel klassning mm). Startmotorn kan börja låta när den inte drar sig tillbaka efter start utan snurrar med en stund efter det att motorn gått igång. Kan låta på många olika sätt och ljudet är tämligen svårt att lokalisera.
av LasseLuring
#1261431
Yaniz skrev:Uppstår ljudet endast vid kallstart eller vid varje start? Uppstår ljudet uteslutande vid kallstart kan det vara VVT-enheten eller startmotorn som är defekt. VVT-enheten gillar inte dålig olja (långa bytesintervaller, fel visko eller/och fel klassning mm). Startmotorn kan börja låta när den inte drar sig tillbaka efter start utan snurrar med en stund efter det att motorn gått igång. Kan låta på många olika sätt och ljudet är tämligen svårt att lokalisera.
Ljudet uppstår endas vid kallstarter och snabba gaspådrag bilen får sin service hos bilia so den borde väl ha rätt olja i sig..
Stefan_KG skrev:Fungerar ACn?
Försvinner ljudet om du stänger av ACn på knappen?
För jag tycker att det låter som om det är ac kompressorn som låter illa.
ACn avstängd så består samma ljud vid kallstart/snabba gaspådrag.
Cox skrev:Låter som en spännrulle håller på att ge upp

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Byter dom inte spännrullen vid stor servicen *18000mil* bilen har rullat 21000mill idag.
av least
#1261435
Jag hade samma typ av ljud.
När spännrulle byttes så tystnade ljudet.

Ett tips: Leta upp platsen för spännrullen och spruta vatten från en blomspruta på rullen, tystnar det då, så har du svaret.
av Cox
#1261458
Är ingen garanti på att rullarna inte är slut, tittat i prott på vad som är bytt ?
Hade en spillans ny mondeo efter ca 1500 mil började den att rassla var en spännrulle som lämnat in....

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

av Perryn
#1534964
Hej, ber om ursäkt för att jag postar i en gammal tråd men jag har en S80 2007 2,5t som har exakt samma ljud vid kallstart. Har bytt multirem och spännare utan att ljudet tystnar. Även testat att starta utan remmen på plats utan att ljudet ändrats.

Kom du fram till vad ljudet kom ifrån? :)
av Yaniz
#1535000
Med 97,22 % sannolikhet läcka mellan toppen och avgasgrenröret. Arbetsbeskrivning nedan. Håll till godo.

Här kommer en arbetsbeskrivning avseende åtgärd av läcka vid avgasgrenrör. Kanske hjälper det någon i framtiden.

Symptom: Skrikande ljud vid kallstart som avtar efter 5-15 sekunder.

Hör du ett skrikande ljud vid kallstart som detta www.youtube.com/watch?v=st6iPPtfbuc&feature=youtu.be är det med all sannolikhet ett läckande avgasgrenrör eller rättare sagt en läcka mellan avgasgrenröret och toppen. Det är ett vanligt fel på Volvos 5-cylindriga motorer och beror på följande:

1) Lösa eller tappade muttrar till avgasgrenröret (billig åtgärd som du utför själv - kostnad någon 100-lapp på sin höjd för brickor och muttrar)
2) Brustna pinnskruvar och tappade muttrar (dyrt på verkstad 6000-9000 kr på Volvoverkstad - kan vara knepigt att få ut brustna pinnskruvar om de är kvar i toppen)
3) Blåst/ trasig packning (dyrt 6000-9000 kr beroende på om pinnbultar gått av och sitter kvar i toppen)

Börja med att kolla om det räcker med åtgärd enligt punk 1 ovan (vilket oftast är fallet).

Arbetsbeskrivning (alla riktningsanvisningar utgår ifrån att du står framför bilen och tittar in i motorrummet. Motorn är en B5254T6 (2.5T) modellår 2008:

Lösgör och avlägsna minuskabeln på batteriet. Lossa klammskruvarna (8mm) på båda klammorna på turboröret, lossa skruven 10mm från rörets konsol och avlägsna därefter turboröret. Stoppa in en ren trasa eller plastpåse i turboröret vid torpedväggen (där vill man inte få in föremål). Lossa skruvar (4x10mm) som håller värmeskölden som täcker avgasgrenröret på plats. En skruv är väl synlig, en annan sitter ej synlig vid värmesköldens övre kant på höger sida, därefter sitter det två ej synliga skruvar med fjäder horisontellt i förhållande till senast nämnda skruv. Se upp så du inte tappar fjädrarna! Kort spärrskaft med längre hylsor underlättar.

Nu är det dags att bända ut värmeskölden. Placera en kortare stropp runt turboröret och dra det rejält åt vänster och haka fast stroppkrokarna på lämplig plats i motorrummet. Du kan trycka röret rejält åt vänster, då det är mycket böjligt. Lyft nu värmeskölden i dess vänstra sida och kila fast skölden mellan röret och motorblocket. Nu bör du se ett ca: 2 cm långt uttag för skruv på skölden. Placera ett bräckjärn/ mindre kofot/ låååång skruvmejsel i uttaget, placera en brädbit på motorn och bänd upp skölden med en hävstångsrörelse. Därmed kan du avlägsna skölden.

Nu är det dags att inspektera avgasgrenröret, muttrar, brickor och pinnskruvar. Oftast sitter alla muttrar kvar men några är lösa. Har några behagat lämna sina poster, är det bara att köpa nya på Volvo för några kronor. Du inspekterar lättast med en spegel eller ännu bättre genom att fotografera med mobilkamera. Nu när du bekantat dig med hur/ var muttrarna sitter får du känna dig fram ståendes vid vänster framskärm och med en böjd ringnyckel 13mm dra åt de lösa muttrarna. Var försiktig, godset är av aluminium och tål inte överdrivet mycket Nm.

Nu är det bara att återmontera det som demonterats. Kan vara lite knepigt att få ner skölden igen, men vinkla den högra sidan nedåt och kila därefter fast den vänstra mellan turboröret och blocket och tryck till ordentligt för att få den på plats. Skruva tillbaka återstående skruvar och se upp med fjädrarna till två av skruvarna.

Förhoppningsvis hörs inget skrikande missljud när du nu startar motorn.

Verktyg och hjälpmedel som behövs:

- kort spärrskaft
- förlängare till spärrskaft
- hylsor 8mm, 10mm, 13mm (långa hylsor 10mm och 13mm underlättar)
- böjd ringnyckel 13mm
- kort stropp med hakar
- plastpåse eller ren trasa
- brädbit eller ett gummistycke
- bräckjärn/ kofot/ lång skruvmejsel
- monteringshandskar

Tips. Jag brukar binda verktygen med ett snöre vars ände jag sedan knyter fast någonstans i motorrummet när jag arbetar på ställen där det är svårt att komma åt. Skulle jag tappa verktyget är det bara att fiska upp det med hjälp av snöret.

Lycka till!

Jag frånsäger mig härmed allt ansvar för person- eller egendomskada som kan uppstå i samband med arbete som utförs enligt arbetsbeskrivningen ovan. Åtgärd, ingrepp eller reparation utföres på egen risk och eget ansvar.

Med reservation för eventuella felskrivningar.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.