Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1260711
Hej, har tidigare ägt 850,S70 och senast V70 2,5T - 99 , har sedan haft en tioårsperiod av otrohet tillsammans med Ford ( tjänstebilar... förlåt)

Börjar nu titta tillbaka på att köra egen bil igen, och Volvo har alltid legat mig varmt om hjärtat.

Men kan inte bestämma mig, kan skruva lite själv så småplock klarar jag själv.

Budget max 80-90k , kör 3000 mil per år, en del av milen går i Stockholm, även innanför tullarna, blir det inga miljözoner är det ju lugnt, blir det av måste jag minst lägga mig i EURO5 och vara beredd på att byta innan 2022, men personligen tror jag det blir politiskt tungrott efter valet och att det tidsmässigt kommer skjutas fram.

Fullständigt älskar XC70, dock inser jag att man får en väldigt sliten sådan för min budget, hur håller V70 II ihop såhär 10 år efter generationsskiftet?

Hur är kvaliten jämfört med låt säga V70 från 2002 , en väns 2002 rullar fortfarande dagligen efter 40k mil med orginalmotor och låda.

När slutade AWD systemet vara så känsligt för skiftande slitage på däck?

Är Drive modellerna "för" låga?

Vad bör man tänka på gällandes automatlådorna?, brukade skölja lådorna regelbundet när jag hade volvo och då höll dom ju fint.

Är inte så lockad av häftig teknik utan vill ha en maskin som rullar och gör sitt jobb, precis som en volvo ska :)

Ska inte dra husvagn eller något sånt, dock kan jag ibland hamna på mindre bra skogsvägar, men det är inte så ofta att det bör styra modellval helt.

Så, vad säger ni inbitna, kan ni få mig på kroken igen?

:)
#1261363
blirkanskeenxc70 skrev: tis 24 jul 2018, 20:15 Utveckla gärna :) Hade jag velat ha tråkigt hade jag köpt en Toyota :)
Volvo Mondeo är verkligen ett under av Okvalitet. Taket rostar som satan, hjullager går inte att byta själv, bussningar i bakvagn rostar bort och kräver helst specialverktyg även de. Inredningens kvalitet är på Volvo 240 nivå. Enligt mig är det en riktig skitbil som Volvo tar premiumpriser för att reparera. Detta är min femte Volvo och garanterat den sista.
#1262075
Jag har kört Ford Mondeo nu i snart 6 år så Volvo Mondeo avskräcker inte, det jag inte kan fixa själv får ju självfallet fixas av oberoende verkstad, sätter aldrig min fot hos märkesverkstan.

Men bortsett från det, borde man väl hört om denna extremt dåliga kvalitet? Läst ett antal recensioner och överlag talar man om hållbarhet, även det såklart finns småplock som man kan bli irriterad på men som i det stora hela är helt godtagbart.

Fler än Addict som har en åsikt? :)
#1262966
Nej, det är inte dålig kvalitet på Volvo, de är byggda för svenska saltvägar och de temperaturskillnader som finns här.
(jag har kört Audi i många år, det är bilar som INTE är byggda för saltvägar eller norrländska vintertemperaturer)

Hittar du ett fint exemplar av V70 så tar du ingen direkt risk, det är väl Sveriges vanligaste bil.
Se bara till att serviceboken är ifylld och prioritera låga mil framför utrustning.
Personligen skulle jag även skippa fyrhjulsdriften om du inte absolut behöver den (ex. ska dra släpvagn på vintern i backe), den drar soppa och är ytterligare mekanik som kan gå sönder.
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]