Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1260709
Sedan en tvätt- och utomhusparkering- i vintras har bilen krånglat.
Förardörren har varit det stora problemet.. ibland gick dörren ej att öppna utifrån, men ibland inte heller inifrån. Blev ett jäkla krångel med att gå in i bilen och åla sig över till förarsidan. Vid något tillfälle så blev jag helt sonika inlåst i bilen- inga dörrar gick att öppna...
Sedsn lyckades vädret slå om till mildare och då fanns bara ett problem kvar: svårighet att öppna förardörren utifrån. När man tog i handtaget för att öppna så var det helt problemfritt varannan gång. Ibland fick man rycka i handtaget några gånger men så gick det att öppna.
Till slut så blev problemet större och större och kanske var 10:e gång så gick det att öppna på ”första försöket”.
Jag hade försökt att smörja upp låskista, men det hjälpte inte.
Till slut fick bilen åka in på reparation.
Verkstaden började med att försöka smörja upp låskista ordentligt. Funkade ej.
Sedan bytte man vajern mellan handtaget och låskista. Verkstaden sa att när dörren frusit och man sliter i handtaget- tar i med våld- så kan vajern sträckas och bli längre. I många fall så räcker det inte med byta av vajer utan man får även byta hela låskista.
I mitt fall blev det så ny vajer, ny låskista.
Slutnota på 4200:-
Kommer vara försiktigare i framtiden så att dörren inte fryser fast, men har man bilen utomhus så lär väl problemen fortsätta. Tror inte Volvobilarna trivs i Sverige på vintern..
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]