Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrisrung
#1260612
Min fantastiska 2,5 ft polestar blev smashad så nu letar jag nytt, velar mellan d3 my 11 fram till d4 my13, har förstått att båda är euro5 klassade, vill ha en motor som drar lite och inte kostar för mycket i skatt, blev lite trött på törstigheten i ft efter ett tag, när jag identifierat mitt faktiska körmönster, dvs inte slingriga landsvägar utan kö-pendling i storstockholm, har någon förslag på annan motor så hojta till. pris mellan 90-120k. Fråga 2 är: kände ibland att 2,5an var framtung, väger de lite nyare dieselmotorerna mindre? provkörde den med slöa fordmotorn när det begav sig och hela bilen frånsett motorstyrkan kändes spänstigare
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1260676
Nu vet jag inte om du hade en V70 eller S80, då 2,5FT fanns i båda.
Spanar du efter en D4 med nya VEA-motorn får du hosta upp mer än 120.000, köpa en bil med typ 25000 mil eller mer eller gå på en med D2-motorn.
Är den årliga körsträcka låg och du mest åker runt huvudstaden skulle jag stryka diesel...
av berrabus
#1260737
fjohan82 skrev:Text....
Är den årliga körsträcka låg och du mest åker runt huvudstaden skulle jag stryka diesel...
Varför?
Känner att det är ett gammalt förlegat argument från tiden då skatten var bra mycket högre för en diesel vs bensin. Bil med modern motor har klart lägre skatt.

Högt inköpspris, ja men även högra andrahandvärde den dagen man själv skall sälja.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1260742
berrabus skrev:
fjohan82 skrev:Text....
Är den årliga körsträcka låg och du mest åker runt huvudstaden skulle jag stryka diesel...
Varför?
Känner att det är ett gammalt förlegat argument från tiden då skatten var bra mycket högre för en diesel vs bensin. Bil med modern motor har klart lägre skatt.

Högt inköpspris, ja men även högra andrahandvärde den dagen man själv skall sälja.
För att dieselbilar inte tycker om korta sträckor. Partikelfiltret sotar igen och har ingen möjlighet att bränna ur sig självt då detta görs när bilen varit uppe i arbetstemperatur en längre tid.
av berrabus
#1260786
Någonting skrev:För att dieselbilar inte tycker om korta sträckor. Partikelfiltret sotar igen och har ingen möjlighet att bränna ur sig självt då detta görs när bilen varit uppe i arbetstemperatur en längre tid.
TS skriver köpendling i stor-Stockholm vilket innebär att bilen kommer vara igång en stund och hinna komma upp i arbetstemperatur.

Sedan är stor-Stockholm ganska stort så det kan bli några mil.
av chrisrung
#1260827
Hade v70 ft. Kör ca 3000 mil om året, pendlar just nu stockholm-södertälje, ca 3 mil, enkel. Men nästa är är det nog bara körningar under en mil pga firmaflytt, o nåra långkörningar per år. Ska kolla d2, den känns iof lite undermotoriserad, o bökig att få flyt med i hetsig trafik, lutar åt en d4, my13, 12000 mil, 119000:-. Fråga är det pga att diseln behöver ett tag på sig att komma upp i rätt temp, man har tidsinställd värmare?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1260829
chrisrung skrev: sön 22 jul 2018, 01:06 Hade v70 ft. Kör ca 3000 mil om året, pendlar just nu stockholm-södertälje, ca 3 mil, enkel. Men nästa är är det nog bara körningar under en mil pga firmaflytt, o nåra långkörningar per år. Ska kolla d2, den känns iof lite undermotoriserad, o bökig att få flyt med i hetsig trafik, lutar åt en d4, my13, 12000 mil, 119000:-. Fråga är det pga att diseln behöver ett tag på sig att komma upp i rätt temp, man har tidsinställd värmare?
Ja du kan ju köra bränslevärmaren, som dessutom hjälper motorn att hålla arbetstemp när det är kallt.
Dessa sliter dock på batteriet, men ack så bra när de fungerar som de ska. En tumregel brukar vara att köra lika länge med bilen som värmaren har varit igång.
Tillsammans med volvo on call är det än bättre, så du kan starta värmaren från mobilen.
av chrisrung
#1261356
Blev en V70 d4 my13, faktiskt riktigt kul att köra:-) lite gnisslig mittkonsoll men med bluetooth, så nu behöver jag inte förklara för ungarna att det inte är mitt fel att de inte bara spelar Marcus & martinus på radion
Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]