Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pontusekelund1
#1260497
Tjena, nu har jag bytt klossar 3 gånger på 4 månader, det är bara bak som käkar klossar, vad är det för fel, har jag gjort fel vid montering eller behövs de luftas tro, börjar bli less på att byta dom stup i kvatren, tacksam för svar/tips mvh:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av StefanN
#1260500
Vi vet ju inte hur du gjort vid montering men nåt fel är det ju om du byter så ofta. Är oken i bra skick? Sitter dom rostfria plåtbitarna till klossarna bra och är rengjorda? Funkar handbromsen som den ska? Glidpinnarna bra?
av pontusekelund1
#1260501
StefanN skrev:Vi vet ju inte hur du gjort vid montering men nåt fel är det ju om du byter så ofta. Är oken i bra skick? Sitter dom rostfria plåtbitarna till klossarna bra och är rengjorda? Funkar handbromsen som den ska? Glidpinnarna bra?
Hej så vitt som jag såg så var allt i bra skick, isåfall kanske jag inte rengjorde bra nog får testa det imorgon, tack för tipsen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Schmoyoho
#1260507
Vanligaste tipset brukar vara att rengöra noga under metallblecken, ev. använda lite fett där, mellan bleck och okhållare alltså. Glidpinnarna rörde jag inte på min bil när jag bytte utan kände bara att de rörde sig lätt och att damaskerna var hela. Har du elektrisk handbroms?
av pontusekelund1
#1260509
Schmoyoho skrev:Vanligaste tipset brukar vara att rengöra noga under metallblecken, ev. använda lite fett där, mellan bleck och okhållare alltså. Glidpinnarna rörde jag inte på min bil när jag bytte utan kände bara att de rörde sig lätt och att damaskerna var hela. Har du elektrisk handbroms?
Japp den är elektrisk, tack för tips :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1260516
Hur gjorde du med handbromsen när du bytade beläggen?
Vände du på +/- och körde den baklänges?
Eller lossade du motorn och skruvade tillbaka skruven manuellt?

Jag tycker att det låter som om handbromsen inte släpper riktigt.
Fast då borde du få ett varnings maddelande iofs.

Blir fälgarna varma efter körning?
Har du möjlighet att hissa upp bilen, mest för att känna så att hjulen rullar fritt

Är det original belägg eller typ biltema belägg?
Man kan ju testa att slipa på "klackarna" så att beläggen glider lättare.

Har du bytt "monteringssatsen" dvs blecken som sitter i?
Om du har, är det original eller eftermarknadsprodukt?
För jag har själv varit med om att vissa av eftermarknadsblecken ej går helt ner i skåran.
Utan där blev ca 1-2mm luft i botten av skåran.
Vilket resulterade i att beläggen kilade fast, och inte rörde sig som dom skulle.
Avhjälptes med original bleck.

Det övre blecket är eftermarknads.
Undre är original.
Messaging1532036842203.jpg
Messaging1532036842203.jpg (261.81 KiB) Visad 786 gånger
av pontusekelund1
#1260518
Stefan_KG skrev:Hur gjorde du med handbromsen när du bytade beläggen?
Vände du på +/- och körde den baklänges?
Eller lossade du motorn och skruvade tillbaka skruven manuellt?

Jag tycker att det låter som om handbromsen inte släpper riktigt.
Fast då borde du få ett varnings maddelande iofs.

Blir fälgarna varma efter körning?
Har du möjlighet att hissa upp bilen, mest för att känna så att hjulen rullar fritt

Är det original belägg eller typ biltema belägg?
Man kan ju testa att slipa på "klackarna" så att beläggen glider lättare.

Har du bytt "monteringssatsen" dvs blecken som sitter i?
Om du har, är det original eller eftermarknadsprodukt?
För jag har själv varit med om att vissa av eftermarknadsblecken ej går helt ner i skåran.
Utan där blev ca 1-2mm luft i botten av skåran.
Vilket resulterade i att beläggen kilade fast, och inte rörde sig som dom skulle.
Avhjälptes med original bleck.

Det övre blecket är eftermarknads.
Undre är original.
Messaging1532036842203.jpg
Tjenare, jag pressade ihop kolven med ett special verktyg och sedan la i handbromsen, fick göra det ett antal gånger för kolven backade ca 1-2mm varje gång jag la i handbromsen, gjorde så tills den va helt i botten, jag har original bläck, eller jag har iallafal inte bytt några, kör med biltema klossar, har även kört med dom dyra från ad bildelar och de va samma där mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1260522
Det låter som ett rätt aggressivt sätt att dra tillbaka en skruv på ;/ Får hoppas att motorn och allt däromkring inte tagit för mycket skada.
Har dock inga tips, har inte bytt klossar själv. Men åker nog på det ganska snart.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1260528
Det måste va något som kärvar, och det borde bli rejält varmt om de slits ner så snabbt?

Jag har bytt mina klossar på xc60’n var 8000:e mil, men då rullar den mest landsväg.

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]