Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olofgeo
#1260237
Vilken typ av oljefilteravdragare fungerar på D4 2016, vad jag förstår sitter filtret under motorn i motsats till 5 cylindriga.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1260293
Det är samma gamla vanliga som passade på gamla v70. Inte 36mm hylsan alltså utan den så kallade ”koppen”.
av olofgeo
#1260306
Tack får leta i verktygslådan, har sett bilder att det ska gå att tappa oljan ur filtret innan man lossar det.
av Yaniz
#1260384
olofgeo skrev:Tack får leta i verktygslådan, har sett bilder att det ska gå att tappa oljan ur filtret innan man lossar det.
Det där låter spännande, måste jag säga ...
av Yaniz
#1260452
Jag är långt ifrån expert, men låt mig säga så här. Har haft några bilar i egen ägo sedan 18-årsåldern och bytt bl a olja åt släkt och vänner i några decennier men aldrig har jag påträffat oljefilterhus där man kunnat tappa av olja innan filterbyte. På motorer med filter på motorns ovansida slipper man förvisso oljespill, men det är väl knappast det som avses i tråden.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1260470
Jo det finns på vea (diesel?), min t5 har det iaf. Däremot så passade INTE gamla vanliga plåtkoppen på min, jag fick köpa en avdragare på volvo för ändamålet.

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]