Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoFinn
#1261223
apersson850 skrev: ons 18 jul 2018, 09:44 Hyvää päivää! (Och det där var en stor del av mina finskakunskaper, så vänta inte på mer)

Jag har en 2012:a, och där finns det flera olika steg på skalan. Men jag har tidigare hört från andra här att senare modeller har bara två lägen på sensorn, fullt och lågt. Fast skalan ser ut som tidigare, för att det "ska se bättre ut" i insrumentet, eller vad nu anledningen kan vara. Så med en sådan bil är det som du säger, antingen fullt eller ganska lågt, fast ännu inte panik (inte dags att fylla på än).

Hoppas du begriper min svenska.
Om det är känd problemet att senare modeller har bara två lägen på sensoren, skulle man tro att Volvo hade gjort en uppdatering för bilens dator... Inte så svårt jobbet?
Användarvisningsbild
av VolvoFinn
#1262307
Motoren viljade ha 1 litre olja igår. Jag är liten overraskad, eftersom jag trodde att motoren skulle be först 0,5 litre, inte 1litre strax...

Vet man hur fungerar till exempel Mobil Super 3000 Formula VC 0W-20? Det är än 0w20 VCC RBS0-2AE -klass, vilken passar D4/VEA motoren (säger bilens manual).
Användarvisningsbild
av apersson850
#1262336
Det har hänt att min bil bett om olja mellan servicetillfällena, åtminstone om jag kört föreskriven körsträcka, alltså 30000 km. Vilket är 3000 mil på svenska.
Vid ett tillfälle frågade den efter 0,5 liter, sedan strax därefter ville den ha 1,0 liter.
Min har vanlig oljesticka också, men den har tydligen helt försvunnit på senare tid.
av oldtimersmc
#1262373
Min oljenivågivare vägrar visa nivån , får bara en svagt grå symbol och text nivån kan inte visas nu... den manuella stickan sitter som helvetet så jag vet inte mo det är ngn olja i spisen ( visserligen så va frun till Lomma (45 mil enkel resa) och fick fylla strax hemma0.5l. vilka villkor skall vara uppfyllda för att man skall kunna se nivån i displayen och hur fan får man lös oljestickan (har en XC70 my15)
av HakanF
#1262379
Till 2.4l motorn så finns det riktig oljesticka att köpa sitter på polisbilarna detta borde även vara fallet på vea motorerna eftersom även de går som polisbilar.
Användarvisningsbild
av VolvoFinn
#1262481
oldtimersmc skrev: mån 30 jul 2018, 22:24 Min oljenivågivare vägrar visa nivån , får bara en svagt grå symbol och text nivån kan inte visas nu... den manuella stickan sitter som helvetet så jag vet inte mo det är ngn olja i spisen ( visserligen så va frun till Lomma (45 mil enkel resa) och fick fylla strax hemma0.5l. vilka villkor skall vara uppfyllda för att man skall kunna se nivån i displayen och hur fan får man lös oljestickan (har en XC70 my15)
Jag har prövat att det tar inte så mycket tid när sensoren visar nivån, när bilen är parkerad på slät yta (motorn stängd). Men i finska Volvo forum någon skrivade, att hans displayen visar alltid ”kan inte visas nu” så kanske det är problem med sensoren eller i displayen.
av oldtimersmc
#1262581
Ok då är det antagligen bara att bytsa sensorn "entie" skall ge det en omgång+ kolla stickan sitter som fan...
Användarvisningsbild
av VolvoFinn
#1263227
apersson850 skrev: ons 18 jul 2018, 09:44 Men jag har tidigare hört från andra här att senare modeller har bara två lägen på sensorn, fullt och lågt.
Vet ni, att har någon gjort en officiell reklamationen till Volvo om den här olje sensor/display problemen? En mekaniker sade att Volvo verkstaden borde göra det, om de hittas en misstag, liksom här. Jag kan be att lokal verkstaden i Finland skulle göra den, men jag funderar bara, att är den så liten problemen till Volvo, att de väljar inte göra ingenting för saken :bored: ...
Användarvisningsbild
av VolvoFinn
#1265043
Här är det svaret av Volvo Fabrik:

On the P3/P4 VED4/VEP4 cars the E-dipstick in the DIM can only show overfilled, full, low or “not available”. We do not use the segments available.
We only want the customer to top up the oil volume if the vehicle communicates this by a warning in the DIM, for example – low oil level, refill 0,5l.

SPA/CMA cars the resolution is 100 segments, these are used.

Så det stämmer just vad apersson850 skrivade tidigare. Jag bara undrar varför de har inte gjort en annan grafik till den här bilarna och varför det säger inte så eksakt i bilens manual. Det känner att fabriken vill inte man tillägga oljan förran bildator säger så.

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Clean Zone Interior Package

Har ingen värmare, så just den teorin k[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]

Oljud under bilen

Är länkarna till krängningshäm[…]