Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1259966
Köpte mig en V70 D3 -2012 förra året och kort därefter nya fälgar och däck . Fick ett bra paketpris med nya fälgar och Continental Premium contact 6 i dimension 235/40 /r18 . Vet att 245/40 är 18 är vad som rekommenderas igentligen. Är otroligt missnöjd med det höga däckljudet som förpestar all körning över 90 km/h. Är inne på andra sommarn och tyvärr är det mkt mönster kvar på däcken. Önskar att skiten tar slut så man kan få på tystare sulor!! Kom gärna med förslag på tysta däck ni provat. Kan även tänka mig byta till 225/45/18 om det kan ge lägre oljud...
Senast redigerad av 1 Millea, redigerad totalt 0 gånger.
#1259977
Continental är i 9 fall av 10 helt värdelösa däck enligt mig. Bullrar och kass livslängd, jag slet ut en uppsättning på en säsong, 235/40/18.
Numera rullar min bil på Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3. Supernöjd! :-)
Dock är breda däck med låg profil mindre komfortabla (ljud och stötar) än ballongdäck (16")
#1260041
Good Year Efficient grip är ett säkert kort, det är tyst och prisvärt. Har ett snällt mönster.

Vad har du för däcktryck? Även om högt tryck är det man ska ha i lågprofil kan man prova lite lägre för lite mindre stomljud.
#1260048
Okej, tack för alla förslag :-) Goodyear verkar va ett intressant alternativ, och de har fått bra betyg i olika tester också. Jag kör på 2.9 bar i däcken och bussningar i bakvagnen är nyss bytt + hjulinställning. Bilen har standard fjädring också.
#1260069
Prova att köra med volvos rekommenderade tryck ett tag, kolla manualen men är väl runt 2,3 bar kanske.

Fick i min förra Saab rekommendationen att köra minst 3 bar i dess 18” från diverse forum men den hade kass komfort och ljudnivå. Backade kag ner till 2,5 vart det mycket bättre och de däcken har överlevt bra. Förbrukning märkte jag ingen skillnad.
#1260091
Har Good Year Efficient Grip på min V70 sedan många år och de är bra men tycket de slits ut alldeles för fort jämför med vad jag haft tidigare.

Tänkte jag skulle försöka med ngt annat nästa gång det är byte vilket borde innebära till våren nästa år.
#1374501
Jobbade på däckfirma i Stavanger några år och testade några olika lågprofildäck på min dåvarande -98 V70. Sparade medvetet de som jag trodde var det absolut bästa till sist, för att inte missa något prisvärt budgetdäck. Efter att ha lyssnat på kunder och äldre kollegor plockade jag ut ett set Michelin Pilot Sport 2 i 225 40 18 och de däcken förvandlade min Volvo ( som dock hade lite hyss i chassit, Kilen fjädrar & Monroe gasdämpare)- till en banracer likvärdig en BMW eller Audi. Den gick dessutom väldigt tyst utan att spåra nämnvärt. Efter att smiskat motorväg och rondeller i västra Norge en hel sommar såg däcken ut som när jag monterade dom på våren, alltså som nya.
Synd bara att man inte har samma personalrabatt på däck nu som då.

Michelin Pilot Sport 2,
tätt följt av Vredestein Ultrac är mina rekomendationer
Nya eller gamla V60

Nu har du ju inte svarat på om du kan tä[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]