Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1259904
Då har jag fått ett knackande ljud under bilen vid hastigheter runt 30-50 km/h på 3.ans växel och som försvinner vid gaspådrag. Hörs ibland lite lätt även vid högre farter. Låter som det kommer från under bilen.

Någon som har någon idé om vad det kan vara?
Senast redigerad av 1 xAx, redigerad totalt 0 gånger.
#1260007
V70 2.5T, 2008, B5254T6 (enl Skruvat.se)

Har ringt lokala verkstan, men de hade inte tid p g a semestrarna. De gav mig rådet att kolla
avgasupphängningarna. Någon upphängning kan ha rostat sönder, varpå röret slår mot underredet
under vissa förhållanden. Får se om jag kan få hjälp med lyft i eftermiddag.

Kan det vara så enkelt? Låter det sannolikt?
#1260014
Avrostade upphängningar är ganska vanligt. Kan ibland temporärlagas med slangklämma och/eller ståltråd. Upphängningarna är normalt svetsade direkt på rören, men det finns en uppsjö av reparationsupphängningar som kläms runt rören istället, och då kan ersätta den eroderade originalupphängningen. Ibland får man slipa bort resterna av den ursprungliga för att få dit ersättaren.
Sådana har jag satt dit några stycken, på olika bilar. Det är inte helt ovanligt att det dunkar under golvet när en upphängning är av.
Det första du kan göra är att ta på lämplig handske, ta tag i röret där bak och ryck i olika riktningar. Är upphängningarna hela slår inte röret i någonstans bara för att du gör så.
#1260088
Det var upphängningen för mellanröret som svänger ut framför vänster bakhjul som rostat av. Köpte en sådan reparationsupphängning på Biltema som du föreslog Persson https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000021991
Efter att sedan ha monterat den på mellanröret hördes inget dunk- eller knackande ljud mer.
Skönt att det kunde avhjälpas på ett så enkelt sätt.

Tack Persson för tipset om reparationssatsen. Mycket bra lösning, då ingen svetsning krävs.

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]