Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1259757
Hej!

Hyfsat nybliven med Volvo, och stolt ägare av en XC70 D4 AWD -14.

Tyvärr har jag fått ett missljud från motorrummet. Kan liknas vid ett kvittrande/gnisslande ljud från motorrummet. Se bifogad länk för videoinspelning.
https://drive.google.com/file/d/19geDXW ... p=drivesdk

Lokaliserat det till området kring multirem och ac-rem. Ljudet försvinner direkt när AC kopplas ur, för att genast komma tillbaka när AC kopplas in igen. Ljudet kan också variera i intensitet medan AC:n är igång.

Minns första gissning var att ac-remmen börjar bli dålig och slirar, men är inte längre så säker på det efter att ha läst lite andra trådar om oljud.

Finns det någon här som direkt kan identifiera, eller åtminstone gissa vad som orsakar ljudet?

Tacksam för all eventuell hjälp!


Mvh
#1259844
volvofantast skrev: sön 15 jul 2018, 16:09 kolla upp direkt så att det inte är något lager till din ac eller generatorn som är dåliga för då kan det sluta med att ac remen går av och trasslar in sig i kamremen och då kan det bli dyrt.
Är lite det jag också var rädd för, hade hoppats på ett svar som gjorde mig lite lugnare... Får kolla upp snarast.

Tack för svaret!
#1259912
Mot bakgrund av din beskrivning är det med all sannolikhet kompressorn som börjat tacka för sig. Lagret i magnetkopplingen snurrar oberoende av om ac:n är på eller inte. Likaså har generatorn inget med ac:kompressorn att göra. Byte av kompressor med allt vad det innebär går på 12-14.000 kr på Volvoverkstad. Du kommer betydligt billigare undan om du köper en kompressor på nätet och låter någon mindre ac-verkstad göra jobbet. Halva Volvopriset är ingen omöjlighet.

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]

Köpråd

Tusen tack för alla svar och då l&arin[…]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]