Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1259623
Hur som tycket jag att det är ett vanligt fel, lusläste trådar här innan köp och kom fram till att spridarna mycket väl kan ge sig om dessa ej uppdaterats. Fick köpa bilen till ett pris där jag kunde leva med detta och mycket riktigt, fem månader efter köpet går motorn i i felsöker läge och vi bärgar bilen.

Kostade oss bara i lite tid då säljaren fick stå för notan.

Och är de bytta behöver du inte bry dig mer om det, du borde dessutom vara bland de sista detta händer då de flesta borde bytts ut nu.

När köpte du bilen mm?
#1259628
Micce1980 skrev:Och är de bytta behöver du inte bry dig mer om det, du borde dessutom vara bland de sista detta händer då de flesta borde bytts ut nu.

När köpte du bilen mm?
Då bör jag mao kunna fortsätta köra etanol utan någon större risk? Under förutsättning att försäkringsbolaget inte fått för sig att det ska stoppas i begagnade (glömde fråga).

Bilen köptes för drygt 1,5 år sedan så inget jag kan gå tillbaka till säljaren med.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1259629
Rådlös skrev:"Tycker det är konstigt att Volvo inte får mer skit för att en bil de byggt för etanol inte kan köras på just etanol utan att gå sönder."

Kanske beror på att det inte är någon övervägande andel bilar som går sönder? Visst kan saker gå sönder och några vara felkonstruerade, men i ditt fall får du nu (mot betalning) nya spridare av en modifierad typ. Men om man läser antal inlägg här på detta forumet så är det inte överväldigande många problem med spridarna. Jag har inga statistiska siffror, men jag tycker mer att det handlar om låskistor, tempgivare och högtalare etc. etc. i den här avdelningen.
Majoriteten av dom dåliga spridarna byttes förmodligen under garantitiden?
Jag tänker förvisso främst på om felet har uppstått just för att jag gått över till etanol. Fullt medveten om att bilar kan gå sönder på alla möjliga sätt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1259632
Och det stoppas intr i några begagnade och alla 4 ska bytas. Från början byttes bars den defekta spridaren och några 100 mil senare var det dags igen för nästa spridare.

Så det togs fram en ny modell och alla 4 ska bytas till denna. Finns en tier på det hos volvo.
#1259633
magnuspalm skrev:
Derank skrev:Det är upp till Var och en att själv avgöra. Jag körde uteslutande på bensin tills jag sålde bilen.

Det fanns ingen vits för mig att köra på etanol iaf.
Idag är ju vitsen att det är billigare att tanka etanol efter senaste tidens höjningar av skatt på bensin. Kombinerat med nya ökningar varje år kommer göra etanolen ännu mer attraktiv. Men om bilen ska hålla på och gå sönder stup i kvarten pga etanol så är det ju inte värt.

Tycker det är konstigt att Volvo inte får mer skit för att en bil de byggt för etanol inte kan köras på just etanol utan att gå sönder.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det såldes så få t4f så därav är inte problemet så uppmärksammat.
#1259654
Magnuspalm: Det har sålts ungefär en 1/4 miljon E85-bilar (räknat på alla fabrikat och modeller) i Sverige. Flertalet av dom finns nog kvar på dom Svenska vägarna ännu. Alla kanske inte kör på E85, men vi som gör det, brukar inte oroa oss för att bli stående utmed vägen.
Beklagligt för din del att felet uppstog så sent att garantin hade hunnit gå ut. Hur långt hade bilen gått när felet visade sig?

Hursomhelst, jag tror att när du har fått dom nya spridarna så kommer du att vara nöjd med din bil. Sköt om den och slarva inte med oljebytena och övrig service.
#1259662
Rådlös skrev:Magnuspalm: Det har sålts ungefär en 1/4 miljon E85-bilar (räknat på alla fabrikat och modeller) i Sverige. Flertalet av dom finns nog kvar på dom Svenska vägarna ännu. Alla kanske inte kör på E85, men vi som gör det, brukar inte oroa oss för att bli stående utmed vägen.
Beklagligt för din del att felet uppstog så sent att garantin hade hunnit gå ut. Hur långt hade bilen gått när felet visade sig?

Hursomhelst, jag tror att när du har fått dom nya spridarna så kommer du att vara nöjd med din bil. Sköt om den och slarva inte med oljebytena och övrig service.
Bilen hade gått nästan exakt 8000 mil.

Servas som den ska (hos auktoriserad verkstad) samt även bytt olja i växellådan nyligen vilket är betydligt tidigare än rekommenderat. Detta för att försöka minimera risken för en trasig powershift-låda.

Tack för all input!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1259665
Rådlös skrev: lör 14 jul 2018, 19:00 Magnuspalm: Det har sålts ungefär en 1/4 miljon E85-bilar (räknat på alla fabrikat och modeller) i Sverige. Flertalet av dom finns nog kvar på dom Svenska vägarna ännu. Alla kanske inte kör på E85, men vi som gör det, brukar inte oroa oss för att bli stående utmed vägen.
Beklagligt för din del att felet uppstog så sent att garantin hade hunnit gå ut. Hur långt hade bilen gått när felet visade sig?

Hursomhelst, jag tror att när du har fått dom nya spridarna så kommer du att vara nöjd med din bil. Sköt om den och slarva inte med oljebytena och övrig service.
Nu pratar vi om 1,6l motorn, och den såldes i Volvo 2år i ett väldigt litet antal, inga 250k bilar. den såldes i ett vääääldigt litet antal och felprocenten på den motorn är enormt hög.
#1259689
Jag har haft en sån, och den gick felfritt, först e85 sen bensin pga att jag behövde räckvidden.
Nu har tjejen en v70 -12 powershift t4f, rullat 21 000.
Hon köpte den av en vän till mej, så den har varit med ett tag. Vi har enbart kört den på e85, i ca 2-3000 mil, och nu var det dags för spridarbyte för några veckor sen.

Köpte då nya av den ”uppdaterade varianten” som klarar e85, vilket original inte gör. Dom klarar knappt bensin.
De var tidigare bytta runt 2013 och ca 10000 mil.
Spridarna kostar typ 12xxkr stycket, och bytet kan ta lite tid om dom sitter fast, i övrigt är det rätt så straight forward.
Det ska sägas att det är första spridaren som gett upp på motsvarande 15000 mil som den här motortypen rullat i mina kretsar, så även om det är att ”vänta” är det inte vanligt.

Men se för sjutton till att du får nya, och inte nåt begagnat skräp med gamla numret. Det ska börja på 314. Har bilder på detta men det fungerar inte att ladda upp längre tyvärr.
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]