Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1259778
"Nu pratar vi om 1,6l motorn, och den såldes i Volvo 2år i ett väldigt litet antal, inga 250k bilar. den såldes i ett vääääldigt litet antal och felprocenten på den motorn är enormt hög."

Derank: Det finns säkert bäring i det du säger. Jag har ingen erfarenhet av någon T4F. Möjligen som passagerare i någon taxi någon gång? Men min egen 2.0F -08 litar jag på fullständigt. (Och jag kör alltid på E85)
Jag skall inte kritisera några andra bilmodeller eller bränslesystem. Men jag lutar mig bara mot antalet inlägg och frågor här på forumet och ser ganska snart hur driftsäkra vissa bilar är, eller inte.
Egentligen är det väl fel metod också för här skriver ju bara en liten bråkdel av Sveriges ca 4 miljoner bilägare. Och många har skrivit ganska många gånger också. Så någon hållbar statistik blir det säkert inte.
#1259781
T4F fick väl nya spridare för att, rätta mig om jag har fel, det fanns någon risk för brand med de gamla? Jag har för mig joel80 skrev om spridarbyte någonstans då han har/haft en V60 T4F. Det var någon defekt i spridarna som ledde till återkallelse iallafall.

Jag är inte jätteinsatt i flexifuel-bilarna men jag är också av uppfattningen att just T4F är värre drabbade med problem än vad 2.0F eller 2.5FT är, specifikt rörande etanoldriften. Också baserat på det lösa forumunderlaget.
#1259786
Hade det funnits risk för brand hade självfallet samtliga bilar blivit inkallade för byte, alt. hade verkstäderna fått byta vid service.

joel80:s spridare gav upp precis som "alla" andra originalspridare, den har rullat sedan dess.

2.0f är väl rätt förskonad från motorfel? 2.5ft har ju dock sin multirem som gett lite för många av sina ägare en spännande upplevelse.
#1259800
Schmoyoho skrev:T4F fick väl nya spridare för att, rätta mig om jag har fel, det fanns någon risk för brand med de gamla? Jag har för mig joel80 skrev om spridarbyte någonstans då han har/haft en V60 T4F. Det var någon defekt i spridarna som ledde till återkallelse iallafall.

Jag är inte jätteinsatt i flexifuel-bilarna men jag är också av uppfattningen att just T4F är värre drabbade med problem än vad 2.0F eller 2.5FT är, specifikt rörande etanoldriften. Också baserat på det lösa forumunderlaget.
Joels V60 var väl inne för någonting med typ grenröret om jag inte missminner mig?

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

#1259803
Kollade och det var högtryckspumpen som sabbat spridarna :)viewtopic.php?f=51&t=111872&start=160
#1261845
Härligt. Har en v70 T4F -12 inköpt i januari i år. Hade då 6100 mil på mätaren. Kollade upp servicehistoriken före köp, och alla spridarna var bytta på garanti 2014 efter 2600 mil. Kändes ju safe...
Bilen har rullat 1000 mil de 6 mån vi haft den.
Igår vid en omkörning på motorvägen började det hacka som fan och bilen blev allt mer orkeslös.. lyckades stanna bra efter en avfart och sen vägrar den starta...

Idag kom domen: en spridare hade pajat och dränkt ena cylindern.

Blir ju lite paranoid av denna tråd, då jag körde enbart 95 tills priset trillade över 16kr/l, varpå det blivit 5 tankar etanol, innan jag bytte tillbaka till 95 igen. 1,5 tankar senare ryker en spridare.. får se slutgiltiga domen i början på nästa vecka.
#1261905
Haha nej du, det finns många värre än så. Till och med peugeot har levererat e85 bilar.

Ang t4f så är den mitt förstaval när folk frågar om bilråd. Den är snål, tyst, någorlunda snabb och med låg skatt.
Den har även sina nackdelar, nämligen de gamla spridarna. I övrigt inte några självklara nedsidor.
Din gamla kändis-t4f däremot, den var dålig den. Det får vi alla beklaga.
#1263465
Eftersom försäkringsbolaget var inblandat byttes enbart den defekta. Hämtade ut bilen för en vecka sen efter att ha betalt självrisken. Igår var det dags igen. Cylinder 3's spridare förra gången, vilken är det nu?

Detta är alltså den nya modellen av spridare, då alla byttes 2014. Mekanikern som bytte första hävdade att det var den första nya spridare han bytt. Hade däremot bytt.många av den gamla modellen. Hade på känn att det skulle smälla igen. Lagom kul med höggravid fru (1 mån kvar) och enbart denna bil. Verkstan rekommenderade att alla byttes om det nu var en till som gått. Men de visste inte vilken dag denna vecka de hade tid att ställa diagnos.
Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batter[…]

Tack, ska kika. Försökt rikta in mig mot[…]