Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OlovAngeria
#1258915
Hej. Det är nu andra gången på knappa två år som vår baklucka inte går att öppna. Förra gången åkte jag till Volvo och röt. De tog in bilen och bytte ut det mesta. Idag står jag åter med en lucka som inte går att öppna. En XC70 D4 2013, vi har inte en lucka som öppnar och stänger via "nyckeln", men det är ju ändå elektriskt... så det kanske är något sådant som spökar? Jag har märkt att det på något vis är mer som är knas. I vanliga fall kan jag öppna samtliga fyra bilrutor genom att hålla låsknappen på nyckeln intryckt i tre sekunder. Men nu öppnas endast bakrutorna. Torkaren bak fungerar fint. Blinkers tänds vid låsning och upplåsning, såväl som när jag trycker på "öppna bakluckan-knappen". Än konstigare tycker jag att det är då luckan plötsligt gick att öppna efter att bilen stått stilla ett par timmar. Tyvärr kom problemet tillbaka efter tre öppningar och stängningar.

Ska jag behöva ha denna relativt nya bil på verkstaden en gång till så säger jag nog tack och hej till både den och hela Volvo-familjen. Detta exemplar har verkligen bara varit till förtret (Massor av småfel mest hela tiden sedan den var ny).
Användarvisningsbild
av StefanN
#1258926
Angående framrutorna, funkar automatiken på dom i övrigt? Prövat att återställa dom genom att ta ner dom sen köra upp dom och hålla kvar knappen?
Bakluckan är ju i 99fall av 100 jordfel men om du har baktorkaren att fungera som den ska är det snarare handtaget eller elmotorn i låset som krånglar.
#1258930
Yes. Framrutorna fungerar som det ska från panelen i dörren. Provar återställa. För att åtgärda jordfel måste jag väl på något vis få upp luckan. Av det jag hittar här på forumet har inget förslag fungerat.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1258950
Nödöppning inifrån?
Du ser det lilla hålet i kistan till höger, här är gummit borta men det är i det man vickar en mejsel inifrån.
RKs%cwGHSzi5FuwV7RwUOw.jpg
RKs%cwGHSzi5FuwV7RwUOw.jpg (541.71 KiB) Visad 553 gånger
#1258961
Tackar! Stoppade in en liten mejsel och drog åt vänster.. Vips! så var luckan öppen! Tackar!

Märkligt nog gick det därefter fint att öppna och stänga luckan igen. Smorde för säkerhets skull med lite fett i låsmekanismen.
#1258962
OlovAngeria skrev: tis 10 jul 2018, 19:57 Tackar! Stoppade in en liten mejsel och drog åt vänster.. Vips! så var luckan öppen! Tackar!

Märkligt nog gick det därefter fint att öppna och stänga luckan igen. Smorde för säkerhets skull med lite fett i låsmekanismen.
Kolla hur kablarna ser ut mellan lucka och kaross. :-)

Jeg er nok ganske sikker på at jeg bare er o[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]