Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knorken
#1258914
Har kommit ett ljud som hörs från höger fram, ett tjutande eller gnekande ljud av nå slag, ungefär som en späckhuggare låter. Samt enstaka knak när man svänger i korsning tex.

Är lur på styrväxeln.. Är detta en goodwill åtgärd?
Bilen i fråga är som rubriken säger, en xc70 -13 med 12900mil på mätaren..
av Schmoyoho
#1258924
Vad får dig att misstänka just styrväxeln? Det är ju en ganska kostsam och involverad sak att byta och dessutom inget som mig veterligen brukar paja särskilt ofta. Finns många andra komponenter som kan knaka. Tjut är ju däremot lite egendomligt, men då brukar det oftare vara servopumpen, även om det inte heller är så vanligt på nyare bilar. Din -13 bör väl t.o.m ha en elektrisk servopump?
av knorken
#1258927
Varför jag just misstänker styrväxeln är för att jag inte kan komma på nåt annat.. Kollat igenom alla stag, drivknutar osv utan att märka något defekt,. Det knackar när man rör vickar ratten fram och tillbaka lite lätt med motorn avstängd, samt att det där tjutandet, gnekandet eller hur man ska förklara, låter när bilen är igång och gör hela rattrörelser från höger till vänster och vice versa. Tanken va då att det är ett oljeläckage i den? Är jag fel ute? En vild gissning från min sida..
av Yaniz
#1259019
knorken skrev:Varför jag just misstänker styrväxeln är för att jag inte kan komma på nåt annat.. Kollat igenom alla stag, drivknutar osv utan att märka något defekt,. Det knackar när man rör vickar ratten fram och tillbaka lite lätt med motorn avstängd, samt att det där tjutandet, gnekandet eller hur man ska förklara, låter när bilen är igång och gör hela rattrörelser från höger till vänster och vice versa. Tanken va då att det är ett oljeläckage i den? Är jag fel ute? En vild gissning från min sida..
Läcker den styrservoolja så bör nivån i behållaren ha sjunkit över tid. Det är väl det första som kollas om defekt styrväxel misstänks.
av knorken
#1259449
Lämnade in på en icke auktoriserad volvo verkstad för att felsöka.. Han konstaterade direkt på ljuden att styrväxeln måste bytas, 12000kr..
Fick en lucka idag hos bilbolaget för att de oxå skulle kolla så man inte bytte något dyrt i onödan..
De kom fram till att inget alls va fel, vilket dom bevisade genom att visa på 2st nya v60 bilar att de hade exakt samma ljud.. Skönt.
En jäkla tur man inte anlita andra verkstaden att byta ut styrväxeln..

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]