Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1257729
Då var det min tur att ha roligt.

Bilen ville inte starta idag. Stoppar i nyckel som vanligt, trycker på START och ett kort ljud hörs (ej mekaniskt). Inget tickljud eller likande från startmotor, bara ett kort elektroniskt dovt ljud (som jag uppfattar det). Närmaste beskrivning är ett kort dovt surrande ljud.

Bilen startade utan problem igår.

Inväntar tacksamt all hjälp jag kan få innan jag går vidare med felsökandet.

KOMPLETTERING: Har lyssnat noga nu och tycker mig nu höra ett tick- eller klickljud när jag trycker på start.
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
av Yaniz
#1257738
Har provat med annat batteri utan framgång. Exakt samma symptom kvarstår.
Gör ett uppehåll i felsökningen p g a fotbollen.
Användarvisningsbild
av SRT
#1257745
Och vad händer om du kopplar in ett par hjälpstartkablar från en annan bil med dess motor igång.
av Schmoyoho
#1257783
Hjälpstartkablar låter som en bra idé för att utesluta problem med strömförsörjningen och optimalt hade ju att som nästa steg läsa felkoder, bara för att se om bilen själv reagerar på något. En gissning hade ju också varit att kolla motorrelaterade säkringar.

Vad händer när du klickar på start, slocknar allt eller fortsätter det lysa, t.ex DIM? Var tickar det? Ingen aning om det funkar på modernare bilar men förr i världen brukade ju bränslepumpen gå om man valde tändningsläge II, testa om du hör något surr då?

edit: och 100-poängsfrågan: vad är det för bil? V70...? 2,5FT/T?
av Yaniz
#1257794
Har för närvarande inte tillgång till hjälpbil (andrabilen eller grannens) p g a av olika anledningar/omständigheter.
Det går att låsa och låsa upp bilen med fjärren utan problem.
Instrumenteringen (DIM?) fungerar normalt, likaså fläkten, radion mm.
Det hörs ett enstaka tick/klick från motorrummet vid start samt ett kort dovt surrande ljud som jag relaterar till elektroniken.
Bilen är en 2.5T modellår 2008.
Användarvisningsbild
av SRT
#1257807
Och vad säger eventuella felkoder om du har tillgång till en läsare.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1257824
Batteriet är bara för fjärrfunktionerna, lyse, låsa/låsa upp, panik. Åtminstone på bilar utan keyless, kanske används för att förstärka signalen på bilar med keyless.

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

My15 startade senare än vad den här &aum[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]