Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
#1256932
Som konstaterats upprepade gånger här på forumet finns det inga reparationshandböcker för några Volvomodeller, bl a för V70 2.5T med motor B5254T6. Startar därför en tråd om hur en startmotor skall demonteras på ovanstående modell. Startmotorn kanske sitter på på samma sätt på alla Volvos 5:or? Har letat på nätet men där behandlas överlag P2:or.

Någon som kan hjälpa mig med instruktioner och tips om hur man demonterar startmotorn på Volvos 5:or (V70II 2008-2016), så att jag slipper "uppfinna hjulet" på nytt?

1) Skall startmotorn demonteras upp- eller underifrån?

2) Var sitter den och vad behöver demonteras?

3) Hur många skruvar skall lossas?

4) Övrigt bra att veta relaterat till demontering och montering.

Tacksam för instruktioner, tips och vägledning.
av xAx
#1257258
Då besvarar jag min fråga återigen själv. Har fått svar med utförliga instruktioner från ett engelskspråkigt forum:

Hi xAx_S,

I believe I can be of some assistance in the matter. The starter is placed next to the oil filter housing and is easily accessable from above. Replacing the starter requires you to first remove the air filter housing for access (can be tricky, let me know whether you'd need instructions). Before you start this project, disconnect the negative lead from the battery. This is very important as one of the electrical connections to the starter is always live. You risk damage to both the car and yourself if you don't disconnect the battery.
The first step in removing the starter is to locate the bracket for the air filter housing. This bracket is secured to the ends of the bolts that secure the starter to the transmission bellhousing. You'll need to carefully lift the radiator hose upward to access the 13mm nuts holding the bracket in place. You can just barely see the two 13mm nuts after lifting up the radiator hose. Once the nuts are removed, carefully position the bracket out of the way.
Now move to the electrical connections on the solenoid. You'll need to loosen and remove the 10mm nut for the solenoid trigger and also the 13mm nut holding the battery connection to the solenoid. Again, make sure you have disconnected the battery before removing these nuts.
Now slide off the end of the wiring harness going to the solenoid.
Now loosen and remove the two 13mm bolts holding the starter to the transmission bellhousing. You may find that the starter is stuck in place. There is a locating dowel that can get stuck in place. If yours is stuck, try spraying a bit of penetrant oil in the area to free things up. When installing the new starter, place a dab of anti-seize compound on the dowel to prevent it from sticking in the future.
It is a good idea to place a tiny dab of anti-seize compound in the hole for the locating dowel.
You ca now exchange the old starter for a new one to serve as the basis for a rebuild able core.
Installation of the new starter is the reverse of removal.

Hope this will help. Good luck!

Donnie Zombie
av Leopold
#1257262
Jättebra initiativ! Förr eller senare lär folk behöva byta startmotorer på dessa modeller och då är det guld värt med de instruktioner man behöver för att få jobbet gjort så snabbt, smärtfritt & proffsigt som möjligt. Alla är inte mästerbilmeckare som bara med en blick ser vad som ska göras och hur... men med bra instruktioner - helst med bilder! - så kan även medelmåttigt skruvkunniga som jag själv få upp tillräckligt med självförtroende att ta sig an denna typ av komponentbytesjobb.

Försök ta litet illustrativa bilder medan du gör jobbet så underlättar det för sådana som jag att göra motsvarande jobb framöver. Tycker inte du behöver översätta instruktionen du utgick ifrån, det blir väldigt värdefullt med dina kommentarer, bilder och tillägg kring tex detta med att demontera luftfilter och allt kring det. "The Devil is in the details!"

Lycka till!
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1360191
Någon som kan bidra med input till startmotorbyte på en D5 -11? Min Haynes-handbok är totalt värdelös här, där står bara att vissa saker behöver demonteras men inte vilka dessa saker är!

Någon med steg för steg-instruktioner och /eller bilder?
av Yaniz
#1360205
Måste först erkänna att jag bara bytt startmotor på bensinfemmor, men jag tror att startmotorn är placerad på samma plats på dieslar. Jobbet är mycket enkelt.

1) Häng av minuspolen på batteriet. Detta är oerhört viktigt i samband med demontering av startbatteri.

2) Demontera luftboxen. Dessförinnan skall anslutningar för kablar och plaströr tas bort (finns bilder på nätet), sedan drar du luftboxen upp mot dig och sedan mot höger och lyft därefter ur boxen (finns bilder på nätet: sök på "diaphragm replacement volvo"). OBS! Luftboxen hålls inte på plats av skruvar eller muttrar utan med plasttaggar som är integrerade i luftboxen. Smörj dessa med exv såpa vid återmontering.

3) Efter att ha avlägsnat luftboxen är det lätt att demontera startmotorn. Vad som behöver lossas ser du. Långa hylsor 10 och 13 mm underlättar.

4) Är startmotorn död, kan det vara så enkelt som att rengöra elkontakterna på startmotorn/ kontaktskorna

5) Återmonteringen ger sig själv. Det är relativt enkelt att se vad som behöver göras vid demontering som återmontering.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1360219
Linkade ut till garaget och kollade lite snabbt. Verkar som att luftrenarboxen kan sitta kvar, den sitter ju långt ut på förarsidan på dieselfemmorna, men luftröret från luftrenare/luftmassemätaren ska tas bort. Sedan ser man startmotorn enkelt där nedanför, och ganska lätt att komma åt de elektriska anslutningarna och den ena fästskruven. Men den andra fästskruven som sitter längre in verkar knepig att komma åt, trångt och bökigt. Tror inte jag kommer åt med hylsa och spärrhandtag, men får prova till helgen. Ska försöka komma ihåg att ta bilder på hur det ser ut så kan det komma någon annan till nytta.
Vi som beställt nya XC60

Snygg! Bra färgkombo med Dark.

Vi som beställt nya V60

8,99 och går snart ner. De har rörlig[…]

Motorn lär hålla längre än […]

Bruten fjäder framvagn

Hade bett om att få det skriftligt och kasta[…]